New Zealand; to the South deel 2 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu New Zealand; to the South deel 2 - Reisverslag uit Sydney, Australië van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu

New Zealand; to the South deel 2

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

10 Februari 2015 | Australië, Sydney

De tijd vliegt voorbij wanneer je reist. Wanneer ik terug denk aan de start van mijn reis en de voorbereiding ervan, lijkt dat al zo lang geleden. Natuurlijk ben ik ook alweer 5 maanden aan het reis, maar toch! Wat een ervaringen, wat een schitterende omgevigen, wat een prachtige natuur en wat een super toffe reis! Maar goed, jullie zijn natuurlijk benieuwd naar wat ik allemaal zie en doe, dus bij deze het vervolg van mijn blog en de op een na laatste update!

Maandag 26/01/15: Franz Josef; TranzAlpine trein
Vandaag was het tijd voor een van de activiteiten waar ik de laatste weken naar uitkeek, mijn treinreis door de zuiderlijke alpen van Nieuw Zeeland. De reis duurt ongeveer vier en een half uur en gaat dwars door de bergen, via dalen en heuvels naar Greymouth. De start was in Christchurch en de eerste 20 minuten gebeurde er niet heel veel, de omgeving bleef vrij vlak, maar het geluk was met mij want het was schitterend weer! Ik had een mooi plekje bij het raam, maar omdat het zulk mooi weer was, stond ik vooral in het treinstel dat open zijden heeft om het uitzicht te kunnen bewonderen. Wat een uitzicht! Vooral toen we bergen in zicht kregen en er rivieren naast het spoor kronkelden! Ik betrapte mezelf erop constant met een glimlach rond te lopen. Ik heb genoten van de reis, een super goede beslissing. Bij aankomst in Greymouth ben ik direct met de bus naar Franz Josef gereden, zo'n 3 uur onderweg. Eenmaal in Franz Josef kreeg ik goede hoop over de andere activiteit waar ik al een tijd naar uitkeek, de glacier hike. Het was namelijk mooi weer en beloofde de volgende dag ook mooi weer te zijn. Dus ik ben vol goede hoop naar bed gegaan, met een mooie dag in het vooruitzicht.

Dinsdag 27/01/15: Franz Josef; Glacier Hike
Vandaag was het dan zover, ik zou de gletsjer op met een helicopter! Ik keek sochtends uit mijn raam en een glimlach kwam op mijn gezicht. Zon met nauwelijks wolken, schitterend! Ik zo om half 10 inchecken en kreeg een korte briefing voor ik mijn uitrusting kreeg. Een waterdihte overbroek, jas, muts, handschoenen, schoenen, crampons en een tas om de crampons en camera in te doen. Als een echte bergbeklimmer stapte ik de helicopter in voor mijn eerste rit ooit in een helicopter. Lichtelijk anti climactisch omdat het niet heel speciaal was, afgezie van het opstijgen lijkt het op een busrit. Maar we hadden prachtige uitzichten dus mij hoorde je niet klagen daar! Na 4 minuten, en een schitterend uitzicht op de volledige gletsjer, landden we op de gletsjer en moesten we onze crampons onder de shoenen binden. De crampons zouden ons grip bieden op het gladde ijs! Eenmaal klaar met de schoenen keek ik om me heen en moest ik me bijna in mn arm knijpen. Eindelijk maar toch, ik stond dan toch echt op een gletsjer, super!!!! Wat een prachtig zicht om op een gletsjer te staan en te lopen. zulke schitterende ijsformaties. Blauw ijs, watergaten, spleten, watervallen, ijsschotsen, tunnels en nog veel meer. Wat een prachtige ervaring, een die ik de rest van mijn leven bij me zal houden! na twee en een half uur op het ijs gelopen, geklommen, geklauter en gekropen te hebben, zat het er alweer op! De helicopter stond klaar om ons terug te brengen eenmaal op de grond kon ik weer wat van mijn lijstje afstrepen!

Woendag 28/01/15: Franz Josef; Jan-Jelle 30 jaar, laatste anderhalve week plannen
Vandaag was een speciale dag, mijn broer is namelijk 30 jaar geworden! Helaas kon ik er niet bij zijn om hem persoonlijk te feliciteren, dus heb ik hem even gebeld! Smiddags heb ik alles geregeld voor de laatste anderhalve week in Nieuw Zeeland! Ik zou eerst met Stray via Queenstown naar Wellington gaan, maar Stray kon mij geen zekerheid geven over een plaats in de bus. Ik hoorde vervolgens van Andrea, het meisje waar ik mee in het vliegtuig zat naar Auckland en waarmee ik in Paihia activiteiten heb gedaan, in Picton zou zitten voor een paar dagen. We hebben het zo geregeld dat ik van Franz Josef weer omhoog ga met de bus naar Nelson, om van daaruit de dag erna naar Picton te gaan en daar drie dagen samen te chillen. Na al het regelen ben ik naar het lokale zwembad gegaan waar ik een vrijkaartje voor gekregen had omdat ik de glacier hike had gedaan.

Donderdag 29/01/15: Nelson; 10 uur in de bus
Vandaag heb ik de hele dag in de bus gezeten om van Franz Josef naar Nelson te komen. Het duurde echt heel lang en was niet echt comfortabel, maar ik kom zo wel van a naar b dus klagen mag ik niet.

Vrijdag 30/01/15 t/m Zondag 01/02/15: Picton; Relaxen in Picton
De afgelopen dagen heb ik met Andrea gerelaxed in Picton. Sochtends een kopje koffie of warme chocolademelk. Wandelingen maken in de omgeving en mountenbiken met een enorme luchtvochtigheid zonder water mee te nemen. Het was erg gezellig samen en we hebben weer flink met elkaar gelachen. Zij had genoeg te vertellen over de maand waarin zij met haar vriend met een campervan over het Zuidereiland gereist heeft en ik had natuurlijk ook het een en ander te vertellen over mijn reiservaringen. Al met al een paar gezellige dagen!

Maandag 02/02/15 t/m Woensdag 04/02/15: Wellington; Tourist in Wellington
De dagen in Wellington heb ik als echte tourist ervaren. Ik heb een door het hostel georganiseerde wandeling door de stad gemaakt, ben naar het Te Papa museum geweest en heb een bezoek gebracht aan de Weta Caves. De Weta Caves zijn erg leuk omdat daar heel veel special effects en props gemaakt worden voor de grootste films van tegenwoordig. Denk aan The Lord of the Rings, Avatar, The Avengers en nog veel meer! Ik heb een tour gedaan door hun workshop en zo een kijkje in de keuken kunnen nemen van wat ze allemaal doen en gedaan hebben. Erg interessant om ook die kant van film maken te zien!

Donderdag 05/02/15 t/m Zondag 08/02/15: Auckland; Laatste dagen slijten
Twee maanden nadat mijn Nieuw Zeeland avontuur begon ben ik weer terug in Auckland. Het is niet de meest interessante stad, Wellington is leuker en Queenstown is gezelliger. Ik ben de dagen doorgekomen door naar wat eilanden uit de kust te gaan, rond te lopen in de stad en gezellige dingen te doen met drie meisjes waarmee ik een kamer deelde. Ik heb ook de kans gehad terug te kijken naar de laatste twee maanden en kan met volle overtuiging zeggen dat het een super toffe ervaring was die ik voor geen goud had willen missen.

Maandag 09/02/15: Sydney; Terug naar waar het allemaal begon
Vandaag was alweer mijn laatste dag van twee maanden in Nieuw Zeeland, een schitterend land wat ik voor elke backpacker kan aanraden! Heel anders dan Australië, maar niet minder mooi en leuk. Als je me de ene dag vraagt van welk land ik meer genoten heb, dan zeg ik Australië, de andere dag zal ik Nieuw Zeeland zeggen. Er is in mijn ogen geen vergelijking te trekken tussen de twee landen, want dat zou de landen te kort doen. In beide heb ik fantastische dingen gezien en gedaan! Toch lonkt het thuisfront wel weer. Vrienden, familie, de zoektocht naar een baan en een eigen plekje om te wonen. Ik heb een fantastisch avontuur gehad, maar dat avontuur loopt langzaam aan op z'n einde. Nog een kleine week en dan zet ik weer voet op Nederlandse bodem, maar niet voordat ik nog even kan genieten van Sydney, Australië. Sydney, de plek waar het voor mij begon, waar het avontuur startte. De komende dagen zal ik nog een aantal plekken bezoeken die ik aan het begin van mijn reis ook bezocht, om zo de cirkel compleet te maken. Ik kijk uit naar de laatste dagen, de vliegreis (ja echt) en de mogelijkheid om Bangkok te bezichtigen (16 uur lay-over). Van daaruit is het naar Amsterdam nog 14 uur, wat betekent dat ik vrijdagochtend weer in Nederland ben. Een rare gedachte, na vijf maanden reizen, maar geen onplezierige gedachte. Terug in Nederland zal ik over mijn laatste week verslag doen en de eerste dagen terug in Nederland.

Ik hoop dat jullie ook dit verhaal weer met plezier gelezen hebben. Voor degenen die elke keer weer het verhaal doornemen, bedankt voor de interesse in mijn reis en ik hoop iedereen in goede gezondheid alle fotos, voorzien van persoonlijk commentaar, te laten zien!

Voor nu,

G'day mates!!

  • 10 Februari 2015 - 12:44

    Liefke Sinnema:

    leuk verhaal Daan en nog bedankt voor je mooie ansichtkaart. Tot over twee weekjes

  • 10 Februari 2015 - 21:53

    Nynke:

    Weer een mooi verhaal broertje! Ik wens je een goede vlucht toe en we zien elkaar weer over een paar dagen!! Dikke knuffel

  • 11 Februari 2015 - 09:27

    P&M:

    Lieve Daan, weer een mooi verhaal en wat fijn dat je de dingen hebt kunnen doen die je zo graag wilde doen!!
    Vandaag je laatste dag in Australië, de 5 maanden zitten er (bijna) op. Je hebt leuke mensen ontmoet en met verschillende van hen samen gereisd. Je hebt veel gezien en meegemaakt en leuke dingen gedaan! Wij hebben meegenoten, via deze verhalen, app en skype.
    Een hele goede terugvlucht en we zien elkaar vrijdag weer!!

    Een hele dikke knuffel,
    P&M

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Actief sinds 09 Juli 2014
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 7693

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 13 Februari 2015

Reis naar Australië!

Landen bezocht: