Terug in Nederland; Einde van mijn reis - Reisverslag uit Assen, Nederland van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu Terug in Nederland; Einde van mijn reis - Reisverslag uit Assen, Nederland van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu

Terug in Nederland; Einde van mijn reis

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

20 Februari 2015 | Nederland, Assen

Ruim 5 maanden geleden begon het avontuur. De vlucht naar Sydney, Australië, op 16 september. Nu is de reis weer voorbij, ik zit weer in Nederland en het is af en toe net alsof de reis een droom is geweest waar ik telkens weer uit ontwaak. Gelukkig heb ik alle herinneringen en ervaringen om aan terug te denken. De laatste week van mijn reis was een drukke week met een aantal lange dagen en lange vluchten. Hierover vertel ik jullie hieronder graag meer!

Dinsdag 10/02/2015: Sydney; Souvenirjacht!
Nadat ik gisteravond laat aangekomen was in Sydney, ik was rond 10 uur 's avonds bij het hostel, ben ik vrij snel naar bed gegaan. Vandaag maar direct 's ochtends vroeg fris en fruitig op pad gegaan om souvenirtjes voor mezelf en voor een aantal mensen te kopen! Gelukkig was het schitterend weer, zo´n 25 graden met een strak blauwe lucht, heerlijk! Ik heb vandaag behoorlijk veel gelopen, omdat ik niet kon vinden wat ik zocht en omdat ik verder toch niet veel te doen had de laatste dagen. Uiteindelijk is het me gelukt alles te vinden en ben ik weer terug gegaan naar het hostel. Hier heb ik in de tuin nog even een drankje gedronken met een paar gasten om vervolgens naar bed te gaan. Ik wist namelijk dat ik de komende dagen weinig tot geen slaap zou krijgen onderweg naar huis.

Woensdag 11/02/2015: Sydney; Laatste dag Australië
Vandaag was het alweer de allerlaatste dag in Australië. Vanavond gaat mijn vlucht naar Taipei om 10 uur 's avonds. Ik kijk er wel weer naar uit om voet op Nederlandse bodem te zetten. Maar om de dag toch nog nuttig te besteden, ben ik naar Collaroy gegaan. Hier begon mijn avontuur in Australië, want hier zat het eerste hostel waar ik met Australian Backpackers geslapen heb. Leuk om het weer even terug te zien en de mensen te zien die geholpen hebben de eerste week tot een hele toffe ervaring te maken. Ik heb hier een tijdje met de mensen daar gekletst om vervolgens weer terug naar de stad te gaan. Ik zou rond 6 uur richting het vliegveld gaan. Eenmaal op het vliegveld heb ik nog wat gegeten voordat ik het vliegtuig in ging. De vlucht van vandaag is een 9 uur durende vlucht naar Taipei, door de nacht dus dat betekent dat ik zal proberen een beetje te gaan slapen. Hopelijk lukt het, want morgen zal ik 16 uur in Bangkok moeten overbruggen!

Donderdag 12/02/2015: Bangkok; Warm maar de moeite waard
Vandaag ben ik rond 4 uur 's ochtends plaatselijke tijd geland in Taipei, waar ik twee uurtjes moest wachten voor ik in het vliegtuig kon naar Bangkok. Tijdens het wachten op de vlucht kwam ik een Nederlands meisje tegen die ik ook al gezien had tijdens mijn reis door Nieuw Zeeland. Zij ging ook naar Bangkok toe, dus hadden we gezegd dat we samen naar de stad zouden gaan zodra we landden in Bangkok. De vlucht van Taipei naar Bangkok was een 3 en een half uur durende vlucht en was vrij snel voorbij gelukkig. Eenmaal aangekomen in Bangkok, kwam het meise (Anouk) erachter dat ze geen bewijs had dat ze binnen 30 dagen Thailand weer uit zou gaan. Dit is echter wel nodig om in aanmerking te kunnen komen voor een touristenvisum van 30 dagen. Dus wij hebben in de aankomsthal in Bangkok voor haar een ticket gekocht naar Laos, zodat ze dit kon laten zien bij de paspoortcontrole. Na alle controles, lees geen, konden we Bangkok in. We hebben een trein gepakt die ons naar het hostel waar Anouk zou slapen bracht. Anouk koos ervoor om in het hostel te blijven gedurende de dag dus ben ik alleen op pad gegaan en heb een deel van de dag door Bangkok gestruind en het een en ander aan tempels en andere monumenten gezien. Daarnaast viel het mij op dat Bangkok een vrij smerige stad is met veel smog en vuilnis naast de weg. Het is er erg druk en vaak zijn voetpaden afgezet door auto's die kapot zijn of etenskraampjes waar geuren vandaan komen die je neus af en toe doen verschrompelen. Wel was het een erg leuke ervaring om mee te maken! Veel kleine zijstraatjes hebben heerlijk eten en drinken, de monumenten zijn fantastisch mooi en het is al een hele ervaring op zich om door de stad te lopen. Wel was het erg warm, na 5 minuten lopen was mijn t-shirt al drijfnat! Na een aantal uur lopen was ik wel weer klaar met wandelen en ben ik terug gegaan naar het hostel van Anouk. Hier heb ik kunnen douchen en zijn we samen nog weer even de straat op gegaan om even wat te eten en te drinken. Zelfs rond 11 uur 's avonds was het nog lekker warm en ben ik weer terug gegaan naar het vliegveld voor mijn volgende vlucht naar Amsterdam, ditmaal een 13 uur durende vlucht. De laatste paar uurtjes wachten waren het ergste want ik begon best moe te worden en het boarden begon pas om 1:35 's ochtends plaatselijke tijd. Eenmaal in het vliegveld heb ik direct de tijd naar Nederlandse tijd gezet wat betekende dat ik op donderdag om 20:15 Nederlandse tijd vertrok richting Nederland waar ik op vrijdag om 9:15 Nederlandse tijd aan zou komen.

Vrijdag 13/02/2015: Assen; Terug in Nederland!
De vliegreis van Bangkok naar Amsterdam was vrij rustig, ik heb een aantal uren kunnen slapen en heb twee films gekeken om de tijd door te komen. Rond 7 uur 's ochtends begon het toch wel te kriebelen, over twee uurtjes zou ik landen op Schiphol en mijn ouders weer zien. Erg leuk vooruitzicht! Eenmaal geland op Schiphol kon ik vrij snel door de douane heen, maar moest ik wachten op mijn bagage. Toen mijn bagage eenmaal aankwam, kon ik direct doorlopen naar de aankomsthal waar tot mijn grote verassing niet alleen mijn ouders stonden, maar ook mijn broer, zus en goede vriend Bram stonden te wachten op mij. Echt super leuk om door hen allen opgehaald te worden! Terug in de auto heb ik al het een en ander verteld over mijn reis en eenmaal thuis was het alsof ik nooit weg ben geweest. 'S avonds stond er een lekkere pot boerenkool op tafel en vrij snel daarna ben ik naar bed gegaan, want ik was erg moe van mijn reis.

Zaterdag 14/02/2015 t/m Vrijdag 20/02/2015: Assen; Acclimatiseren
De afgelopen week heb ik me goed kunnen acclimatiseren aan het leven in Nederland. Ik heb de eerste dagen wel last gehad van een jetlag, 's ochtends erg vroeg wakker en 's avonds erg vroeg moe, maar ook dat was met een paar dagen over. Het is grappig om te zien hoe snel je het dagelijkse ritme weer oppakt, bij mij ging dat na een paar dagen alweer als vanouds. De komende week ga ik met mijn familie op wintersport. Daarna begint het echte leven weer en zal ik op zoek moeten gaan naar een baan!

De afgelopen 5 maanden zijn als een droom geweest, ik kan niet blijer zijn met de stap die ik heb gezet om dit te verwezenlijken. Maar aan alles komt een einde, zo ook dit avontuur. Nu in Nederland zal ik een nieuw avontuur tegemoet gaan. De zoektocht naar een baan, een huis, wellicht een auto en de start met de rest van mijn leven. Ik kijk uit naar de komende tijd en kijk ook uit naar het weerzien met jullie.

Deze keer voor de laatste keer,

Voor nu,

G'day mates!!

• 20 Februari 2015 - 12:18

Marjan:

Ha Daan, leuk te lezen , het einde van je avontuur! Wat je aan de andere kant van de wereld beleeft en gezien hebt, pakt niemand je meer af. En dan thuis aan de boerenkool, dan weet je zeker dat je weer in Holland bent. Ik wens je een fijne vakantie en hoor graag van jou zelf nog (tzt) meer verhalen.
    groetjes, Hans en Marjan.

• 20 Februari 2015 - 15:55

Geo Van Leeuwen:

Hoi Daan! Wij vonden het erg leuk om jouw belevenissen mee te kunnen beleven.Hartstikke goed dat je deze reis hebt ondernomen. Veel hiervan zal je altijd bijblijven. Succes de komende tijd met weer veel nieuwe uitdagingen in Nederland.

• 20 Februari 2015 - 17:54

HennieDijkema:

Hoi Daan,

Uiteraard een reactie na je laatste reisverslag.
    Ik heb genoten van je leuke verhalen. Ze gaven me een heel klein beetje het gevoel dat ik ook "down under" was.
    Dank je wel!

Liefs, tante Hennie

• 20 Februari 2015 - 19:10

Ria Vos.:

Dat was dus het eind van een indrukwekkende reis We hebben er van mee genoten.Nu wens ik je een fijne vakantie.De groeten aan pa en ma hoeft niet meer die heb ik net gesproken.Maar doe de hele familie maar onze beste wensen. Liefs Jan en Ria Vos