New Zealand; Noordereiland ontdekken deel 1 - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu New Zealand; Noordereiland ontdekken deel 1 - Reisverslag uit Gisborne, Nieuw Zeeland van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu

New Zealand; Noordereiland ontdekken deel 1

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

08 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Gisborne

Hallo iedereen! Ik heb in mijn eerste week reizen door Nieuw Zeeland al een klein deel van het land gezien. In het komende deel ga ik jullie mee nemen op het vervolg hiervan en met name hoe ik mijn Kerst heb ingevuld!

Maandag 22/12/14: Auckland; Regeldag!
Nada we zondag avond aangekomen waren in Auckland hadden we twee nachten in Auckland voordat de volgende bus ons op zou pikken om ons naar de volgende bestemming te brengen. Om een beetje inzicht te krijgen in onze reisplannen, zijn we sochtends vroeg naar de Stray winkel gegaan om daar samen met de medewerkers daar het een en ander in te plannen voor onze trip. Zo hebben we vastgelegd dat we Kerst in Raglan gaan vieren en Oud en Nieuw bij Gisborne in de buurt. Na Gisborne gaan we weer verder om een weekje later, via allemaal unieke overnachtingen bij Tongariro National Park aan te komen om daar de Tongariro Crossing te doen. Tot nu toe hebben we tot aan Wellington geboekt waar we rond 10 januari hopen te vertrekken naar het Zuider Eiland!

Naast het regelen van onze reis moesten we ook nog een aantal zaken in de stad halen. Ik had een nieuwe trui nodig (lees wilde graag een nieuwe trui) omdat een van mn truien een flink gat heeft bij de elleboog. De kapotte trui zit nog wel in mn tas, want je weet nooit of je m nog nodig zal hebben ;) Daarnaast hebben we wat thermo kleding gekocht omdat we te horen kregen dat bij sommige activiteiten het nog wel eens koud kan zijn (oa. Tongariro Crossing). Na het vele heen en weer geloop, we waren hier en daar wel eens wat vergeten te halen, hebben we avond gegeten en zijn we naar bed gegaan om de volgende dag vroeg opgehaald te worden door de Straybus naar Raglan.

Dinsdag 23/12/14: Raglan; Gezellig hostel!
Dinsdag werden we sochtends om half 8 opgehaald door onze buschauffeur om naar Raglan te reizen. We zijn eerst bij het hoofdkantoor van Stray gereden om te horen te krijgen hoe het gaat met boekingen en het doornemen van de bijzaken. Daarna zijn we naar Raglan toe vertrokken. Hier kwamen we rond 12 uur aan en, nadat we afscheid hadden genomen van de groep, zijn we het hostel gegaan. We werden heel vrolijk begroet en kregen direct een rondleiding. Het hostel was niet heel groot, max plek voor zo'n 30 a 40 mensen. Heel leuk dus om hier Kerst te vieren, want je kent elkaar dus een beetje. Toen we onze kamer te ziene kregen stonden we wel even voor een verrassing, want we hadden een tweepersoonsbed toegewezen gekregen. Dat zouden dus gezellige nachten worden samen met Ivo! Gelukkig sliepen in de kamer naast ons een koppeltje die twee aparte bedden had en wel wilde wisselen met ons, ideaal dus!! We kregen van de hostel leiding nog een korte uitleg over Eerste Kerstdag en wat de activiteiten zouden zijn. Sochtends zou er een surfsessie op het programma staan, smiddags zouden we een grote lunch eten (iedereen werd gevraagd om een gerecht voor te bereiden) en daarna zouden we Secret Santa gaan doen, iedereen werd gevraagd een cadeautje te kopen voor onder de 15 dollar, die moesten we inpakken en onder de boom leggen waarna we om de beurt een ander cadeautje ervoor terug zouden krijgen. Savonds zouden we gaan baseballen en met elkaar een drankje doen.

Dit klonk ons beiden erg gezellig in de oren dus we hadden er direct al veel zin in, het zal waarschijnlijk een onvergetelijke Kerst worden!

Woensdag 24/12/14: Raglan; voorbereidingen voor Kerst!
Vandaag zijn we druk bezig geweest met het maken van de voorbereidingen voor Kerst! Ivo en ik hebben samen met een Duitse jongen de plannen gemaakt om een aardappelsalade te maken voor het Kerstdiner. Zo gezegd, zo gedaan dus direct maar inkopen gedaan om het dezelfde middag nog voor te bereiden. Na veel kruiden, majonaise en water door elkaar te gooien kregen we een redelijk goede dressing die we over en door de gekookte aardappelen heen konden husselen. Na dat we blij waren met het resultaat kon ik me richten op mn kadootje. Me niet realiserend dat de winkels vroeg zouden sluiten omdat het de dag voor Eerste Kerstdag was, ging ik pas rond 5 uur het dorp in om mijn boodschappen te doen. Weinig winkels waren nog open, dus ben ik de supermarkt ingelopen om daar een cadeautje te vinden. Uiteindelijk heb ik een chocolade pakket gekocht met leuke dingen voor erbij. Na het ingepakt te hebben was het organisationele gedeelte voor mij voorbij en kon ik in de jacuzi en de sauna die in het hostel aanwezig waren genieten. Na volledig tot rust te zijn gekomen kon ik heerlijk slapen en me opmaken voor Kerst.

Ik moet er trouwens eerlijk bij zeggen dat ik weinig tot geen gevoel had bij het feit dat het Kerst zou zijn. Echter Door de aanpak van het hostel, kwam het gevoel er wel wat me blij verraste!

Donderdag 25/12/14: Raglan; Eerste Kerstdag in Nieuw Zeeland!!!
Het was dan eindelijk zo ver, Eerste Kerstdag. Hoewel ik in de voorgaande weken weinig stil heb gestaan bij het feit dat Kerst eraan zat te komen, ben ik de afgelopen dagen wel in de stemming gekomen! De dag begon vroeg met een ochtend surfersessie. Het hele hostel ging mee naar het strand en bijna alle mensen gingen mee het water op. Het was een mooie dag, geen wind en mooie golven, dus we hadden ons prima vermaakt op het water! Na het surfen hebben wel nog even op het strand gechillt voordat we terug gingen naar het hostel. Daar aangekomen moesten een aantal mensen de laatste hand leggen aan hun gerechten, zodat wel rond twee uur konden lunchen. En wat een lunch!! Er stond van alle op tafel! Vlees, groeten (geroosterd en gekookt), vis, falafel, aardappelen en als pièce de résistance stond er een werkelijke kerstham op tafel. Na al dit lekkers hadden we voor desert nog appeltaart, chocoladetaart, blueberry forrestcake en cupcakes. Ik weet dat mn familie in Nederland gegourmet heeft, maar voor een keer vond ik het niet erg dat ik het gemist heb, want het eten op deze Kerstdag zou ik niet willen missen! Na het eten moest (!!) iedereen uitbuiten van al dat lekkers. Na een uurtje dutten werden we weer bij elkaar geroepen om te beginnen met Secret Santa! Wel hadden daadwerkelijk een kerstman in het hostel, met muts, jas, witte baard en korte broek! We mochten om de beurt bij hem op schoot zitten en ons cadeautje open maken. Ik heb uiteindelijk een sixpack bier gekregen en een paar mooie sokken, heel tof om zo een keer Kerst te vieren! Savonds zijn wel naar een grasveld gelopen om daar met zn allen te baseball. Tijdens het baseballen heb ik een mooie schaafwond opgelopen omdat ik een sliding maakte op het gras. Het leek in eerste instantie niet veel maar de volgende dag zat er toch een aardige plek. Het mocht de pret niet drukken en deed ook niks af aan de dag, want ik heb echt een super leuke Eerste Kerstdag gehad!

Vrijdag 26/12/14: Raglan; The day after
Nieuw Zeeland kent geen tweede kerstdag, dus we hebben daar vandaag niet teveel bij stil gestaan. Mn schaafwond had een mooie korst ontwikkeld die ik niet nat wilde maken, dus hadden we besloten te gaan kayakken. Zo konden we toch van het water genieten zonder erin te gaan. Blijkbaar is mijn evenwichtsgevoel niet wat het geweest is, want bij de eerste poging om in de kayak te komen sloeg ik al direct om. Gelukkig was het mooi warm weer dus had ik het niet koud. Het kayakken zelf was leuk om te doen, omdat we oxe eigen weg konden bepalen. We zijn een heel stuk land inwaards gegaan en hebben tussen groene heuvels gekayaked, erg mooi om zo de omgeving te ervaren. Bij terugkomst hoorden we dat een klein vliegtuigje gecrashed was in het water vlakbij het hostel. We zijn savonds naar het strand gelopen om als echte ramptouristen te kijken naar de bergingswerkzaamheden. Daarna hebben we een aantal potjes geschaakt op een schaakbord die in de common room stond.

Zaterdag 27/12/14: Raglan; Last day
Vandaag was echt een doe niks dag waarop we naar het strand zijn gegaan en daar een aantal uurtjes doorgebracht hebben met een groepje mensen. Omdat we de volgende dag weg zouden gaan uit Raglan en een aantal andere mensen uit het hostel ook weer op pad gingen, hebben we nog wat met elkaar gedronken voordat we ons bed opgezocht hadden.

Zondag 28/12/14: Mourea; Waitomo Caves en slapen op een Marai
Vandaag werden we sochtends vroeg opgehaald door de Straybus om verder te reizen op het Noordereiland. De buschauffeur vertelde ons op de weg van alles over de omgeving en de cultuur van de Maori, de inheemse bevolking van Nieuw Zeeland die rond de 12e eeuw Nieuw Zeeland als eerste populatie ontdekt en bevolkt hebben. De verhalen waren erg interessant omdat je toch graag wat te weten wil komen over de cultuur als je in een land rond reist! De eerste stop van de dag was Waitomo, waar we de kans kregen om gloeiworm grotten te bekijken! Ivo en ik hebben een tour gedaan waarbij we twee grotten bezocht hebben. De eerste grot was een grot met een vochtig klimaat waar we mooie rotsformaties te zien kregen. Ook kregen we veel uitleg over de grotten, hoe ze ontstaan zijn en hoeveel grotten er in de omgeving voor komen, zo'n 100 grotten! De tweede grot was een grot waarbij we in een bootje gingen zitten om zo de grot door te komen. Omdat we van buiten kwamen waren onze ogen nog niet goed gewend aan het donker, desondanks konden we direct al veel gloeiwormen zien, erg tof!! We zijn een stuk een ondergrondse rivier af gegaan om vervolgens weer terug naar het beginpunt te varen. Terug op het beginpunt konden we opeens veel meer zien in het donker omdat de ogen aan het licht gewend waren, erg leuk om dat te ontdekken.

Smiddags zijn we via Rotorua naar Mourea gereden waar we verwelkomd werden op een Marai, een traditioneel gemeenschapshuis van de Maori. We werden formeel verwelkomd met een aantal protocollen, zo moesten de vrouwen de grond eerst betreden om te laten zien dat onze 'Stray clan' zich kwetsbaar op durfden te stellen, maar eenmaal binnen moesten de mannen vooraan zitten om zo de vrouwen te beschermen. We werden in het Maori verwelkomd door de familie van de Marai en vervolgens werd alles vertaald in het Engels. Hierna kregen we een welkomstceremonie te zien waarbij de familie een aantal dansen lieten zien en liedjes lieten horen. Er werd het een en ander qua cultuur uitgelegd en daarna kregen we een Haka te zien. Na de ceremonie moesten de mannen van de groep een eigen Haka maken om deze vervolgens te laten zien aan de vrouwen en de familie. We hadden een, naar eigen zeggen, erg indrukwekkende Haka gedaan want we kregen veel applaus! Savonds hebben we met elkaar gegeten, gezongen en spelletjes gespeeld. Na al dit alles mochten we in het gemeenschapshuis slapen met zn allen. Al met al was het een erg leuke ervaring!

Zondag 29/12/14: Rotorua; Hobbiton
De dag begon vandaag al vroeg want we moesten rond acht uur alweer in de bus zitten om naar Rotorua te vliegen waar we op de bus naar Hobbiton konden stappen, de filmset van de Hobbit en de Lord of the Rings films. Tijdens de busrit werd ons al het een en ander uitgelegd over de filmset en wat we zoal te zien zouden krijgen. Eenmaal bij de filmset werden we begeleid door een hele enthousiaste tourguide die veel wist te vertellen over de films en de set zelf. Hobbiton is een heel dorp van Hobbitholen (42 holen!) die permanent op die locatie staan voor touristendoeleinden. Het is een erg idrukwekkend gezicht want je herkent het van de films, waarbij je nu dus alles in het echt ziet. We hadden een schitterede dag , de zon scheen en alle holen lagen er netjes bij. Na de tour kregen we een drankje in de locale Hobbit pub, The Green Dragon, waar ik een lekker ciderbiertje gedronken heb! Dat was direct ook het einde van de tour waarna we terug zijn gegaan naar Rotorua met de bus. Smiddags hebben we in Rotorua inkopen gedaan voor oud en nieuw (lees champagne en bier) omdat we niet wisten of we dat bij de volgende locatie, Gisborne, konden halen. Savonds heb ik nog een aan mijn blog gewerkt en fotos gesorteerd.

Maandag 30/12/14: Gisborne; East Bro Tour
Vanochtend was het een rustige ochtend, we zouden pas rond 12:30 opgehaald worden om met de East Bro Tour mee te gaan. De East Bro tour is een tour die eens in de 4 dagen vertrekt vanuit Rotorua en langs de East Cape van Nieuw Zeeland trekt. Dit gedeelte van Nieuw Zeeland is grotendeels ongerepte natuur met veel groene heuvels en dalen. Sochtends hebben we wat bier en champagne gekocht omdat we oud en nieuw in stijl wilden vieren Eenmaal opgehaald door de tourguide voor deze trip, Jason, hadden we een lange rit te maken naar Gisborne. De rit zelf was al een tour opzich want we hadden prachtige uitzichten op de natuur. De groene heuvels maakten hun naam meer dan waar, ik denk dat alleen Oosterijk in de zomer een kleine vergelijking is van wat ik tot nu toe heb gezien (wellicht ook Schotland of Ierland, maar daar ben ik nog niet geweest). Na een 5-tal uurtjes in de bus te hebben gezeten kwamen we aan in Gisborne waar we met de groep fish en chips gegeten hebben. Na het eten kwamen we aan bij onze accomodatie voor de volgende vier nachten. Het bleek een soort vakantiehuisje te zijn met plek voor 20 mensen, met aan de overkant van de straat het strand en de zee. Het huisje heeft een eigen woonkamer, keuken, drie slaapkamers en douches en toiletten. Erg gezellig want het leek net op een echt huis, een huisje weg van huis! We hebben savonds nog even gekaart met een paar mensn.

Dinsdag 31/12/14: Gisborne; Oud en Nieuw!
Vandaag is het de laatste dag van 2014! Hoewel er een groot festival vlak bij Gisborne is, Rythm & Vines waar een deel van de groep naar toe gaat, hebben een aantal mensen besloten bij de accomodatie te blijven om samen op oudejaarsavond te gaan barbequeen en daarna op het strand om 12 uur de champagne te ontkurken. Ik had voor de gelegenheid een overhemd met korte mouwen gekocht, natuurlijk moet ik er wel netjes uitzien bij het etentje! We hebben sochtends inkopen gedaan voor de bbq, waarna we het een en ander alvast klaar konden zetten. De bbq hebben we bij Jason zijn huis gedaan, hij woont letterlijk naast onze accomodatie. Rond 7 uur zijn we naar hem toe gegaan in onze blousjes. Op de tafel hadden we een pasta salade, geroosterde aardappelen, kippenvlees, worstjes, rundvlees en varkensvlees. Allemaal heerlijk voedsel wat super smaakte. Als toetje hadden we pannekoeken met aardbeien, chocolade en slagroom, ook erg lekker! Na het eten hebben we een paar uurtjes gekaart waarna we naar het strand zijn gelopen omdat alweer 11 uur was. Langzaam aan kwam de klok dichterbij de 12 aan en terwijl dat gebeurde stonden we er bij stil dat we 12 uur eerder in 2015 zitten dan iedereen thuis in Nederland, best een vreemde gedachte. 12 uur middernacht was zo goed als daar en ik had de chhampagne fles al voorbereid om te ontkurken. Toen was het moment daar, het aftellen begon vanaf de traditionele 10 seconden en om klokslag 12 uur ontkurkte ik de champagne met een knal. Na elkaar de beste wensen te wensen, een glas champagne te drinken en te genieten van wat vuurwerk heb ik nog even met mijn ouders geskypt om ze een goede jaarwisseling te wensen.
Donderdag 01/01/15: Tatapouri; Wandeling op Nieuwjaarsdag
Na een heel leuk uiteinde van 2014, begon de eerste dag van 2015 eigenlijk als elke andere dag. Net als met kerst staan we hier maar kort stil bij speciale dagen waar ik er in NL meer energie en aandacht zou besteden. Er was niet heel veel te doen in Tatapouri, dus zijn we een heuvel opgeklomen om een mooi uitzicht te krijgen van de omgeving, de valei en de zee. De klim zelf was niet gemakkelijk omdat het een vrij steile heuvel was, maar het uitzicht was de moeite meer dan waard.

Vrijdag 02/01/15: Tatapouri; Relaxdag
Vandaag hebben we een relaxdag gehad, waar we gekaart hebben, gelezen hebben en verder niet veel gedaan hebben. Aangezien we morgen verder gaan met de trip, maar ik nog steeds waitlisted ben, moet ik nog zien of ik mee kan of dat ik tot de 7e moet wachten voor ik de East Bro tour af kan maken. We wachten het gewoon rustig af en zien wel hoe het afloopt!

Zaterdag 03/01/15: Te Araroa; Toch mee met de tour!
Vandaag begonnen we de dag met een korte tour door de stad Gisborne met aansluitend een wijnproeverij om 10 uur sochtends. We kregen een zestal wijnen voorgeschoteld. Drie witte wijnen, een Riesling, een Albariño (een variant op een Sauvignon Blanc) een Chardonnay en drie rode wijnen, een Saint Laurent, een Cognoscenti (een variant op een Pinot Noir) en een Carmenere. De man die onze proeverij organiseerde vertelde ons veel over de wijnen en hoe je ze kan beoordelen op kleur, geur en smaak. Het was erg gezellig na de zesde wijn ;)! Vooral toen ik van de buschauffeur hoorde dat er een plek vrij gekomen was op de bus voor de East Bro tour en ik toch samen met Ivo door kon reizen.

We zijn smiddags naar Te Araroa gereden door schitterende natuur en zijn onderweg gestopt bij de langste pier van Nieuw Zeeland, die meer dan 600 meter het water op gaat. Daarna zijn we doorgereden naar de stop voor de nacht, een vakantiepark bij Te Araroa. We kregen bedden in een oude bioscoopzaal met onze eigen pooltafel en een grote tafel om met zn allen aan te zitten. Na met elkaar gegeten te hebben, hebben we savonds met de groep een aantal kaartspellen gespeeld wat erg gezellig was.

Zondag 04/01/15: Te Kaha; Schitterende slaaplocatie en gastvrijheid.
Vandaag zijn we weer op pad gegaan om verder te reizen naar Te Kaha, onderweg zijn we gestopt bij een manuka winkel. Manuka is een soort olie die eenzelfde soort werking heeft als aloé vera. Hier hebben we rondgekeken en het een en ander aan productjes getest voor we doorreden naar een macademia nut farm. Hier worden macademia noten geproduceerd en wordt er ijs gemaakt van de noten. Na deze trips stelde Jason voor ons een Maori lied te leren om te zingen als dank voor de gastvrijheid voo de slaapplek van de avond. Het lied gaat over het lot, liefde en vrijheid. De regels van het lied zijn; 'Te Aroha, Te Whakapono, Te Rangimari e, tata tata e'. Daarnaast moest er een warriorchief aangewezen worden om namens onze East Bro stam een dankwoord te betuigen aan onze hosts van de avond en ik werd daarvoor aangewezen. Ik moest dus de hosts bedanken voor de gastvrijheid en het is de gewoonte om dat eerst in de eigen taal te doen voor het te vertalen in het Engels. Eenmaal aangekomen bij de accomodatie voor de avond werden we verwelkomd met een verhaal in Maori en een lied in Maori. Daarna heb ik ze bedankt in het Nederlands en daarna het Engels. Vervolgens hebben we voor ze gezongen. De accomodatie ligt aan de zee en snorkelen was gratis dus ik ben het water ingedoken om het een en ander te zien in de baai. Helaas was het niet zo levendig als in Australië, maar het was wel weer erg leuk om lekker rond te flipperen! Savonds was er live muziek waar helaas niet iedereen van genoot omdat er wifi was en dus de telefoon belangrijker was :p Al met al was het wel een hele leuke dag!

  • 09 Januari 2015 - 10:18

    Louwe Dijkema:

    Hoi Daan,

    Wat weer een mooi verhaal. De belevenissen had je al met ons gedeeld, dus geen verrassingen, maar heel goed dat je je volgers zo meeneemt in en de gebeurtenissen en jouw beleving ervan. Wat maak je toch een prachtige reis en fijn dat je er zo van geniet.

    Liefs P

  • 10 Januari 2015 - 10:20

    Ria Vos:

    Lieve Daan,allereerst onze beste wensen voor 2015.Je vader heeft groot gelijk.We vinden het geweldig om je te volgen.Het is steeds weer genieten om een stukje mee tereizen en we.voelen hoe je er van geniet.We wensen je nog veel plezier.Veel liefs van Jan en Ria Vos.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Actief sinds 09 Juli 2014
Verslag gelezen: 237
Totaal aantal bezoekers 7687

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 13 Februari 2015

Reis naar Australië!

Landen bezocht: