New Zealand; To the South part 1 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu New Zealand; To the South part 1 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu

New Zealand; To the South part 1

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

04 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Hallo allemaal! Het is weer tijd voor een update van mijn reis. Ik heb het Noordereiland zo goed als voltooid, dus wordt het tijd om het Zuidereiland nader te verkennen! Er liggen schitterende plekken in het vooruitzicht, Abel Tasman National Park, Franz Josef (Gletsjers!!), Queenstown, Milford Sound (Fjorden), Mt. Cook en vast nog veel meer. Maar ik zal starten bij het begin, de reis van Wellington naar Abel Tasman, met de ferry van het Noordereiland naar het Zuidereiland.

Zaterdag 10/01/15: Abel Tasman; Ferry naar Picton, door naar Abel Tasman
Vanochtend begon de dag vroeg, we moesten namelijk om kwart over zes al buiten het hostel staan omdat we de ferry van Wellington naar Picton moesten nemen om half 9 sochtends. Ondank het feest van de avond ervoor kwamen we allemaal redelijk fris voor de dag, allemaal erg uitkijkend naar het volgende avontuur, het Zuidereiland! De ferry overtocht zou zo'n 3 uur in beslag nemen. Omdat we uit waren geweest de avond ervoor, en ondanks dat we fris op waren gestaan, kakten we op de boot allemaal in en pakten we wat slaap. Genoeg slaap fotos op facebook van mensen die op allerlei manieren probeerden te slapen! Ik heb weinig gezien van de overtocht, maar zal de ferry nog een keer nemen op van het Zuidereiland weer terug te keren naar het Noordereiland. Ik moet immers de 9e februari weer terug vliegen naar Sydney. Eenmaal in Picton aangekomen konden we allemaal van de ferry een zou Jack onze nieuwe bus ophalen. Het bleek een wat oude bus te zijn, maar hij reed en dat is het belangrijkste! We zijn vertrokken richting Abel Tasman National Park, waar we twee dagen zouden overnachten. Onderweg kregen we te zien waarom het Zuidereiland gezien wordt als het mooiste eiland als het gaat om natuur. Schitterende heuvels, vol bebossing en mooie rivieren die door het landschap kronkelen. Als het hele Zuidereiland er zo uit ziet, vind ik het geen straf om veel in de bus te zitten! Onderweg naar onze accomodatie hebben we skydivers en paragliders afgezet, om vervolgens naar de supermarkt te gaan om eten te kopen. Wij, de mannen, waren aan de beurt om te koken. We hadden besloten pasta te maken, met knoflookbrood en een salade ernaast. We waren wat laat met inkopen doen, dus konden we ook pas later eten. Ik werd aangewezen om de voorbereidingen te coördineren en samen met de rest van de mannen hebben we een heerlijke maaltijd op tafel weten te krijgen! Iedereen genoot ervan en als toetje hadden we ijs. Een van de medebackpackers, Caroline, was deze dag 21 jaar geworden dus had ik voorgesteld om een taart te kopen met 21 kaarsjes. Dit vond ze gelukkig erg leuk! Savonds hebben we met een drankje erbij nog met elkaar gekletst om daarna naar bed te gaan.

Zondag 11/01/2015: Abel Tasman; wandelen en zeilen, schitterende dag!
Vandaag heb ik het Abel Tasman National Park op een mooie en bijzondere manier van dichtbij mogen verkennen. Ik ben namelijk met een kleine groep op pad geweest in het park. Sochtends hebben we 12 km gelopen door het park, een hele mooie wandeling die ons naar Anchoridge Bay bracht. Een mooie baai met kraakhelder water. In deze baai werden we opgehaald door een catamaran van 12 meter waarmee we in de middag de hele middag zouden gaan zeilen; heerlijk en een fantastische manier om het park op een andere manier te zien! Het was prachtig weer, de zon scheen vollop en er stond een zacht briesje. Tot nu toe ben ik erg gelukkig geweest met het weer! Tijdens het zeilen hebben we veel mooie dingen gezien. Zo zijn we een rivier opgezeild, hebben we in een prachtige baai gelegen, hebben we zeeleeuwen gezien en natuurlijk de schitterende beboste heuvels van Abel Tasman National Park. Al met al een uiterst geslaagde dag! Savonds zijn we vroeg naar bed gegaan want de wind en de zon waren uiteindelijk best vermoeiend!

Maandag 12/01/2015: Westport; Kiwi Burgers
Vandaag hebben we het grootste deel van de dag in de bus gezeten richting Westport. Onderweg hebben we het een en ander aan fotostops gehad, maar niet echt iets heel bijzonders. Wat wel bijzonder was, was het avondeten. Jack ging namelijk voor ons kiwiburgers maken! Een hamburger maar dan op zn Nieuw Zeelands, met vlees, ei, bieten, sla, spek, tomaat, kaas en natuurlijk broodjes. Het was een uitstekende burger, na het eten waren we allemaal zo voldaan dat we een kwartier lang in het gras hebben gezeten zonder ook maar iets te doen. Savonds hebben we en paar spelletjes binnen in de commonroom gespeeld omdat het buiten best fris was.

Dinsdag 13/01/2015: Franz Josef; Pancakerocks, bierproeverij en uit eten
Vanochtend gingen we wederom op pad, deze keer naar Franz Josef en hopelijk mijn gletsjer wandeling morgen (weersverwachting niet gunstig)! Voordat we daar waren, gingen we eerst naar de Pancakerocks, een gesteente dat door al zijn lagen eruit ziet als een hoop opgestapelde pannekoeken. Na deze stop zijn we doorgereden naar Greymouth, waar een aantal mensen naar een bierproeverij toe gingen. Deze mensen waren flink aangeschoten toen we ze weer ophaalden, wat ervoor zorgde dat er een erg gezellige sfeer hing in de bus. Vanuit Greymouth zijn we verder gereden naar Franz Josef. Eenmaal hier aangekomen was het weer, zoals we al in de weersverwachting hadden gezien, mistig en miezerig. Dit beloofde niet veel goeds voor de dag erna, maar in Nieuw Zeeland kan het weer elke dag weer volledig anders zijn dus we hielden hoop. Savonds zijn we met een grote groep uit eten geweest in het restaurant van het hostel, waar ik nacho & beef heb gegeten, erg lekker!

Woensdag 14/01/2015: Franz Josef; Wel of geen gletsjer wandeling
Eindelijk was het dan zo ver, de dag waar ik sinds voor ik in Nieuw Zeeland was al naar uit keek, mijn Ice Explorer tour op de Franz Josef gletsjer. We zouden met een helicopter het ijs op, om vervolgens drie uur te hiken en dan weeropgepikt worden met de helicopter. Helaas was het erg slecht weer, zeer laag hangende bewolking en miezerig weer. Omdat we om 9:30 omhoog zouden gaan, was het nog niet duidelijk of het wel of niet door ging. Na een aantal keren gebeld te hebben kregen we te horen dat we naar het incheckpunt moesten komen omdat ze tot het laatste moment wilden wachten om te zeggen of het door ging of niet. Eenmaal daar aangekomen kregen we al snel te horen dat alle trips voor die ochtend zojuist gecanceld waren. Flinke domper, want ik had er echt naar uitgekeken! Ik had echter nog wel een mogelijkheid in het achterhoofd, terug komen later op mn reis. Dat zou ik kunnen doen door, wanneer ik eenmaal in Christchurch ben, de TranzAlpine trein te pakken naar Greymouth en vandaar uit weer naar Franz Josef te gaan. De trein schijnt een schitterende reis te zijn, dus dat is een goede oplossing. De dag hebben we ingevuld door een wandeling te maken en in de hotpool te chillen. Savonds hadden we een all you can eat pizza feest, waar gelukkig bijna iedereen van de groep aan mee deed. Naderhand waren er nog een aantal prijzen te winnen, onder andere via limbo dansen. Helaas ben ik niet zo lenig als ik zou willen, dus had ik weinig succes hiermee. In de wetenschap dat ik hoe dan ook zal terugkeren in Franz Josef om die gletsjer op te gaan, was het toch een mooie dag!

Donderdag 15/01/2015: Wanaka; Blue Pools, ijskoud water en bioscoop
Na twee dagen Franz Josef, met druilerig weer, hadden we wel weer trek in een nieuw avontuur! Wanaka was de plek van bestemming, een klein stadje ten noorden van Queenstown. Onderweg naar Wanaka hebben we een aantal stops gehad. Bij de eerste stop hadden we zicht op een waterval van 35 meter hoog, een mooi plaatje. De tweede stop was bij de Blue Pools, een plek waar een gletsjer rivier samen komt met een grotere rivier. Het heet Blue Pools omdat het water kraak helder is, je kan gemakkelijk 5 meter diep gesteente zien. Boven de Blue Pools is een brug die zo'n 8 meter boven het water hangt. Omdat het warm was, vonden we het een goed idee om deze brug te gebruiken als een mooie manier om het water in te springen. Wat we niet goed door hadden was dat het gletsjer water flink koud was (duh!). Dus na de sprong in het water kwam ik ijskoud boven en wist ik niet hoe gauw ik terug moest zwemmen naar de kant. Toch was het erg leuk, dus besloten we nog een keer te gaan, nu met 5 mensen tegelijk. Dit zag er blijkbaar spectaculair uit want we kregen applaus voor onze sprong. Gelukkig had ik warme, droge kleren mee genomen dus ik kon snel die kleren aantrekken om mezelf weer op te warmen! Vanuit de Blue Pools zijn we doorgereden naar Wanaka waar we erachter kwamen dat er een bioscoop recht tegenover het hostel lag. Het was een kleine bioscoop met twee zalen, met als bijzonderheid dat de stoelen niet normale bioscoop stoelen waren, maar alle zitplekken bestonden uit gewone banken en stoelen met beensteunen etc; erg relaxed allemaal! De film zelf was heel slecht, maar juist omdat hij zo slecht was en we een leuke avond hadden, maakte het er de sfeer alleen maar beter op!

Vrijdag 16/01/2015: Queenstown; Laatste avond met Jack de buschauffeur
Vandaag was het alweer de laatste busrit voor een aantal daagjes, bestemming: Queenstown. Queenstown wordt gezien als de adventure capital van Nieuw Zeeland en niet zonder reden! Je kan hier werkelijk waar alles doen, van skydiven tot bungyjumpen en van lugen tot mountainbiken. Uiteraard kost alles hier veel meer geld, maar blijkbaar zijn mensen gek genoeg om het geld neer te leggen, dus ik geef de bedrijven geen ongelijk! Voor we in Queenstown aankwamen hadden we eerst nog een busrit voor de boeg. Voor een aantal mensen, mijzelf inbegrepen, begon de dag vroeger dan de rest. We gingen namelijk naar PuzzleWorld in Wanaka. Een klein museum/attractieparkje met allemaal optische illusies en onder andere een groot doolhof. Zo hadden ze een kamer waar alles schuin leek te staan, alleen ws het de vloer die een helling had, terwijl de meubelen op horizontaal niveau of net eronder neer waren gezet. Ook was er een kamer met een schuine achterwand, de zogeheten 'Ames Room' die deed vermoeden dat bepaalde mensen kleiner waren als ze in andere hoeken van de kamer stonden. Naast deze kamers was er dus ook een uitgebreid doolhof, erg leuk want zoals jullie eerder hebben kunnen lezen hou ik wel van doolhoven! Na ons weer heerlijk kleine kinderen in een snoepwinkel te hebben gevoeld, werden we door de bus opgehaald om naar Queenstown te rijden. Het was een partij warm onderweg, dus Jack had een verrassing voorr ons in petto. Hij stopte onderweg bij een fruitwinkel aan de weg die ijs met vers fruit verkocht. Al snel stonden we allemaal in de rij om zo'n ijsje te kopen, heerlijk!! Van daaruit reden we door naar een meer waar we gezwommen hebben en waar een slinger uit een boom hing waarmee je jezelf het water in kon slingeren. Na alle waterpret moesten we toch weer door om op een redelijke tijd in Queenstown aan te komen. Eenmaal daar aangekomen hadden we afgesproken ons even op te frissen en dan allemaal eten te halen en dit in het parkje midden in de stad op te eten. Er was die avond live muziek dus voor entertainment was al gezorgd! Het was erg gezellig en rond een uurtje of 10 vonden we het tijd om naar een kroeg te gaan om de gezelligheid voort te zetten, wat uitstekend lukte! Na een hele mooie en gezellige avond zocht ik mn bed om hopelijk de volgende dag fris tegemoet te gaan!

Zaterdag 17/01/15: Queenstown; Genieten van schitterend weer
Vandaag was een uitgelezen dag om heerlijk rustig bij te komen van de drukte van de afgelopen dagen en nacht. Het was werkelijk prachtig weer met zon en 25+ graden, veel beter krijg je het niet in Nieuw Zeeland! Ik heb sochtends vroeg met een paar andere mensen de medereizigers uitgewaaid die direct va uit Queenstown doorreden richting Christhurch, waaronder onze buschauffeur Jack. We hebben smiddags in een klein parkje gelegen om lekker te zonnen en te genieten van een jazz bandje dat daar aan het spelen was. Savonds heb ik voor het eerst een Ferg Burger geprobeerd, volgens velen de beste burger van Nieuw Zeeland, en ik moet zeggen dat het inderdaad een erg lekkere burger is! Na de burger hebben we nog een drankje in de stad gedaan om vervolgens op tijd nasr bed te gaan.

Zondag 18/01/15: Gunn's Camp; Milford Sound en regen, heel veel regen
De dag begon vandaag niet onredelijk vroeg met onze pickup van het hostel rond 8 uur. We reden direct door richting het zuiden, met als eerste bestemming Milford Sound. Milford Sound is een verzameling fjorden en is onderdeel van het grootste National Park van Nieuw Zeeland; The Fjordlands. We zouden de fjorden gaan bekijken door middel van een boottocht, waarbij de boot door de fjorden zou varen en ons dicht bij watervallen zou brengen om deze beter te bekijken. Helaas was het weer erg slecht, heel veel regen en harde wind. Des al niettemin ging de boottocht wel door, want zelfs met het weer is het een spectaculair gebeuren. Wanneer het veel regent zijn er ook meer watervallen die langs de bergen naar beneden kletteren. Ik heb ook fotos gezien van mensen die op een heldere dag de tocht hebben gemaakt en moet zeggen dat die fotos er toch wel een stuk mooier uit zien, helaas kan niet altijd alles mee zitten! Na de tocht zijn we naar onze slaapplek gereden, een basic camp voor houthakkers. Het zag er, ondanks de regen, heel gezellig uit met overal kleine cabines waar tot 6 mensen in konden. Het was allemaal zo basic, dat er geen verwarming in de cabines waren, alleen een op kolen gestookt kacheltje en de douches werden verwarmd met houtvuur. Het leek dus eigenlijk wel veel op camperen! We hebben een gezellige avond gehad, met kaartspelletjes, een gezamelijke maaltijd en een lekkere warme hut!

Maandag 19/01/15: Invercargil; Niks te beleven!
Vandaag bracht de reis ons naar Invercargil, een zuidelijk plaatsje waar vrij weinig te beleven is. Het ligt naast het plaatsje Bluff, van waaruit de boot naar Stewart Island gaat. De helft van onze groep koos ervoor om naar Stewart Island te gaan. Aangezien ik met de TranzAlpine trein wilde gaan koos ik ervoor mijn geld in mn portemonee te houden. Met de groep die overbleef gingen we een groepsmaaltijd maken. We zouden om 7 uur savonds starten met koken, maar stonden om half 8 nog in de supermarkt. Eenmaal in het hostel duurde het tot half 9 voordat we begonnen, waardoor het eten tussen 9 en half 10 op tafel stond. Ondanks dat iedereen honger had en hier een beetje chagerijnig van werd, was het erg gezellig! Na het eten hebben we nog een tijd aan tafel gezeten met een drankje en een spel kaarten.

Dinsdag 20/01/15: Queenstown; Waipapa point, Catlins en pub
De dag begon rustig, we hoefden pas om 10:30 in de bus, die ons naar een uitzichtpunt bracht, Waitapa Point bij de Catlins. Hier zouden we mogelijk pinguins tegen kunnen komen, die blijkbaar zelf de memo niet gekregen hadden. Ze waren nergens te bekennen helaas. Wel hebben we zeeleeuwen in het water en op het strand gezien. Smiddags hebben we de rest van de groep van Stewart Island bij de ferry opgehaald om samen door te rijden terug naar Queenstown. Omdat een aantal mensen de volgende dag zouden vertrekken, en de rest een paar dagen zouden blijven, hebben we in een pub in Queenstown met een aantal mensen geproost op een geslaagde reis.

Woensdag 21/01/15: Queenstown; Zus jarig en frisbee golf
Vandaag was mijn zus jarig! Een heel raar gevoel eigenlijk, want ik zit al 12 uur in 21 januari, dus bij mij was ze al jarig terwijl ze zelf nog op dinsdag 20 januari leeft. Ik kon haar natuurlijk niet direct bellen, dus ben samen met een paar anderen naar het park gelopen waar ze een frisbeegolf parcours hebben. 18 holes met aan het einde van elke hole een mandje om de frisbees in te gooien. Erg leuk om te doen, met zeker een competitie element erin verwerkt. Ik heb ook andaag mn treinticket geboekt die me van Christchurch door de alpen naar Greymouth brengt. Van daaruit neem ik een bus naar Franz Josef om hopelijk ergens in de volgende dagen de gletsjer op te gaan. Savonds heb ik mn zus opgebeld om haar te verrassen met een belletje en haar zo een fijne verjaardag gewenst. Savonds hebben we in het park met elkaar een Fergburger gegeten en hebben daarna nog even een kroegje opgezocht.

Donderdag 22/01/15: Queenstown; Bbq
Vandaag hebben we met zn allen samen gebarbequed in het hostel van een paar van onze busgenootjes. Zij hadden in de achtertuin van hun hostel een bbq, terras en hottub. Dit maakte het een uitstekende plek om met elkaar op een leuke manier de dagen in Queenstown af te sluiten. Het eten was heerlijk en de biertjes smaakten lekker. Al met al was het een leuke avond!

Vrijdag 23/01/15: Aoraki Mt. Cook; Wandeling en Mt. Cook bij avond
Vandaag zijn we uit Queenstown vertrokken om verder te gaan met de reis, nu weer omhoog richting Christchurch. Onderweg zijn we door hele mooie landschappen gereden, en stopten we onder andere bij Lake Tekapo, een schitterend blauw meer met uitzicht op onder andere Mt. Cook en de bergen er omheen. Een schitterend uitzicht wat ik niet snel zal vergeten, de fotos op fb getuigen hier van! Later op de ochtend zijn we naar onze bestemming gereden, Aoraki Mt. Cook National Park. We sliepen in een omgebouwd hotel met uitzicht op een schitterende bergketen, helaas lag Mt. Cook vanuit het hotel gezien net uit het zicht. Eenmaal ingecheckt moesten we direct weer klaar staan om naar het beginpunt van een wandelroute naar Mt. Cook gereden te worden. Deze wandelroute bracht ons, via gletsjer meren en rivieren, naar de basis van Mt. Cook. Gelegen aan een gletsjermeer en met uitzicht op gletsjer die onder Mt. Cook ligt was dit een waanzinnig prachtig aangezicht. Het is niet goed in woorden te omschrijven, maar het deed wat met ons zo majestueus en schitterend als het was. Helaas moesten we weer terug lopen, omdat het tijd werd voor avond eten. Na het avond eten zijn we weer een stuk terug gelopen om de laatste zonnestralen op Mt. Cook mee te maken. De berg kleurde van wit naar geel, om vervolgens een diep oranje kleur aan te nemen. Ook dit was een schitterend plaatje, een geluk om mee te mogen maken.

Zaterdag 24/01/15: Peel Forest; Rangitata white water rafting
Vandaag was het dan zo ver, raften op de Rangitata River! Super veel zin in, want ik heb wel eens gekayaked met mn vader in kolkende rivieren, maar nooit eerder geraft. We werden hartelijk welkom geheten en met een humoristische briefing over veiligheid snel in busjes gezet om naar de rivier te gaan. Daar werden we in boten gezet om met onze guide de commandos door te nemen die hij naar ons hoofd zou schreeuwen gedurende het raften. We hadden een warme dag, dus vooral het commando om elkaar nat te spetteren, uit de boot te gooien of de boot zelf om te laten slaan was erg leuk. De rivier zelf was een schitterende kolkende massa en we hadden erg veel plezier. Het was super leuk om met een groep door de watervallen te gaan en we hebben door het goede samenwerken een super dag gehad! Savonds hebben we de dag met een bbq en pot kaarten afgesloten.

Zondag 25/01/15: Christchurch; Dag Stray, hallo alleen reizen!
Vandaag heb ik afscheid genomen van de Straybus, ik stapte namelijk uit in Christchurch omdat ik maandag met de TranzAlpine trein naar Greymouth zou gaan. Christchurch is niet echt een mooie stad omdat het nog in opbouw is na de aardbevingen in 2012. Ik heb dan ook voornamelijk in de botanical garden gezeten en boeken gelezen. Savonds heb ik nog even een hapje gegeten met een andere jongen die ook uitgestapt was in Christchurch om vervolgens vroeg weer naar bed te gaan.

Zo! Weer een heel verhaal. Over mijn avonturen met de trein en op de gletsjer vertel ik graag meer, maar dat komt in een nieuw verhaal aan de orde. Ik hoop dat jullie ook van dit verhaal weer hebben kunnen genieten en ik zie een aantal van jullie over anderhalf week alweer in NL (gaat snel!!!)

Voor nu,

G'day mates!!

• 04 Februari 2015 - 08:53

P&M:

Hey Daan, weer een mooi verslag van je belevenissen!! Nog een paar weekjes en dan zit je avontuur erop! Geniet nog even van die laatste dagen! Tot de 13e dan zien we je weer op Schiphol!!
    Lieve groetjes

• 04 Februari 2015 - 13:38

Hennie Dijkema:

Hi Daan,

Het ene reisverslag is nog mooier dan het andere. Dus volgens mij heb je de tijd van je leven.
    Wij genieten allemaal een beetje met je mee. Nog even, zo heb ik begrepen en dan is het feest voorbij. Wel heerlijk dat je herinneringen aan deze vakantie altijd bij je zullen blijven.

See you, love aunt Hennie

• 04 Februari 2015 - 16:28

Nynke En Dennis:

Hee Daan!
    Wat weer een leuk verhaal! Wat zie je veel dingen, ook de foto's zijn prachtig. De tijd gaat nu snel, geniet nog lekker daar in NZ!!!
    Fijn dat we je over anderhalf week zien, de tijd is snel gegaan!
    Dikke kus

• 05 Februari 2015 - 17:56

Ria Vos:

Het was weer een geweldig verhaal.je hebt ontzettend veel gezien en erg van je trip genoten.Wij hebben een beetje met je meegenoten.Nog ruim een week en je staat weer op Nederlandse bodem.Ik vraag me wel af,of je de gezellige etentjes,bbq,s kroegjes niet erg zult missen.Maar wat dat betreft heeft Groningen ook genoeg te bieden.Lieve Daan,we wensen je een goede reis naar huis.Tot ziens in Nederland.Jan en Ria.