Rode rotsen en het eindeloze niets; De Outback - Reisverslag uit Sydney, Australië van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu Rode rotsen en het eindeloze niets; De Outback - Reisverslag uit Sydney, Australië van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu

Rode rotsen en het eindeloze niets; De Outback

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

14 December 2014 | Australië, Sydney

Het is alweer tijd voor een nieuw verhaal op de site! Zoals jullie misschien al wel gezien hadden op facebook, heb ik een trip gemaakt in de outback, wat een hele mooie ervaring was. Maar voor ik aan dat verhaal begin, moet ik eerst de dagen voorafgaand aan de trip met jullie delen.

Donderdag 20/11/14: Informatie inwinnen voor de outback trip
Met Ivo aangekomen in Sydney konden we eindelijk plannen gaan maken voor de outback. Om het goed te regelen zijn we naar een travel agent gegaan die samen met ons de oopties bekeen heeft. Uiteindelijk hadden we twee keuzes die overbleven, een driedaagse trip of een zesdaagse trip. De zesdaagse trip is wel een stuk duurder dus daar moeten we maar evengoed over na gaan denken. Ivo was nog niet eerder in Sydney geweest, dus ik ben samen met hem en Denise, een meid waarmee hij reisde, door de stad gewandeld en heb ze het een en ander laten zien. Na een lekker avondmaal zijn we snel in bed gedoken want we waren allemaal best moe!

Vrijdag 21/11/14: Outback trip boeken
Vandaag zijn we weer terug gegaan naar de travel agent om onze outback trip definitief te gaan boeken, jeej! Het is de zesdaagse trip geworden die ons van Alice Springs, via het Uluru-Kata Tjuta National Park en Coober Pedy, naar Adelaide brengt. Super veel zin in, hier heb ik namelijk de hele reis en zelfs daarvoor al naar uitgekeken. Wat ik op fotos gezien heb ga ik nu in het echt beleven, ben heel benieuwd naar de ervaring! We vliegen dinsdag 25 november naar Alice Springs, beginnen de tour op 26 november en komen 1 december aan in Adelaide. Vanuit daar vlieg ik terug nasr Sydney en gaat Ivo door om de Great Ocean Road te gaan doen. We zien elkaar weer op 15 december op Sydney Airport om vervolgens in Nieuw Zeeland samen door te reizen. Goed plan al zeg ik het zelf!

Zaterdag 22/11/14: Strand bij dag, vuurwerk bij nacht
Vandaag was het een topdag om naar het strand te gaan, heerlijk genoten van het mooie weer en het frisse water. Bij Bondi Beach hebben we vervolgens nog een wandeling gemaakt waarna we terug zijn gegaan naar het hostel. Savonds zijn we naar Darling Harbour gelopen waar we vuurwerk hebben gezien vanaf een van de bruggen daar, erg leuk om dat midden in een haven mee te maken!

Zondag 23/11/14: Ferries all day long
Zondags is het goedkoop reizen in Sydney, je betaalt maximaal 2,50 dollar voor de hele dag. Dit betekende voor ons dat we de hele dag praktisch gratis met de ferry konden reizen. We zijn naar Watson Bay gegaan om van daaruit de oceaan te bekijken, maar toen we daar aankwamen bleek dat er een mistbank voor de kust hing. Dus geen mooi uitzicht gehad in Watson Bay. Vanuit Watson Bay zijn we door gegaan naar Manly om daar rond te kijken. Ook hier was het overwegend mistig, en omdat het zondag was waren er veel mensen op de been. We zijn dus maar weer terug gegaan naar het hostel om daar met een groepje Nederlanders samen te gaan eten.

Maandag 24/11/14: Wasdag
Vandaag was het voor ons beiden wasdag. Omdat we morgen naar Alice Springs vliegen, was het handig alle kleren weer schoon te hebben. Daarnaast zijn we nog even de stad in gelopen en hebben daar rond gekeken, verder is er niet veel bijzonders gebeurd.

Dinsdag 25/11/14: Vlucht naar Alice Springs
Dinsdag was het dan eindelijk zo ver, we mochten op het vliegtuig om naar Alice Springs te vliegen en onze outback tour te beginnen. We zouden iets voor tienen vliegen dus moesten al vroeg het hostel uit. Met een shuttlebus zijn we afgezet op het vliegveld waarna we konden inchecken. Na het inchecken moesten we door de douane, waar Ivo er via de x-ray machine achter kwam dat hij zn zakmes in zn rugzak had laten zitten. Dus ook die tas moest in het bagageruim, gelukkig zonder extra kosten. De vlucht zelf verliep vlekkeloos, we kregen zelfs eten aangeboden! Eenmaal geland in Alice Springs kwame we erachter dat de outback toch wat warmer is dan Sydney, en vooral veel droger.

Alice Springs zelf is een dorp omringt door heuvels, met vooral veel appartementen en hostels. We zijn door het dorpje heen gelopen maar het sprak ons niet echt aan. Wel leuk om te zien, maar je hoeft er niet een week te zitten. Savonds zijn we vroeg gaan slapen omdat we de volgende dag om 6:30 opgehaald zouden worden door de tourguide om onze trip te beginnen. Super veel zin in de komende week!

Woensdag 26/11/14: Start outback tour!
Vanochtend vroeg zijn we opgestaan om 5:30, immers een uur later zouden ee opgehaald worden. Na een snel ontbijtje konden we los! De bus kwam voorrijden en de tourguide groette ons en stelde zichzelf voor als Dan. De voorste plekken in de bus waren nog vrij, dus hier zijn Ivo en ik gaan zitten, met mooi uitzicht op de weg voor ons en dus de omgeving waar we reden. Na een rit van twee uur kwamen we aan op een klein tankstation met daar aangelegen een camelfarm, kamelen! Voor een klein bedrag mochten we erop, dus binnen de kortste keren zat ik twee meter hoog in de lucht op de rug van een kameel, helemaal te gek! Smiddags hebben we geluncht op onze kampplek en zijn we naar Kings Canyon gereden. Hier zouden we een wandeling maken over de canyon, maar omdat het te warm was, 36+ graden, was die route afgesloten. In plaats daarvan hebben we een wandeling in de canyon gemaakt. Na de wandeling zijn we terug gereden nasr de kampplaats om daar naar de zonsondergang te kijken op een heuvel in de buurt. Bij terugkomst stond het eten klaar, heerlijke curry met rijst en groente! Savonds hebben we een kampvuur gemaakt en spookverhalen aan elkaar verteld. Daarna was het tijd voor de eerste nacht slapen, in een swag. Een swag is een canvas slaapzak waarbij de bovenkant open is, je slaapt dus in de openlucht en als je je ogen open hebt, kijk je naar de sterren. Een erg toffe ervaring.

Donderdag 27/11/14: Uluru
Vandaag was het tijd om de eerste grote wandeling te doen en dat nergens minder dan rondom Uluru. Sochtends hebben we eerst een kleine wandeling gemaakt naar een waterplaats waar de aboriginals vroeger op wild jaagden. Na de lunch mochten we op eigen tempo een wandeling van 10 kilometer maken om zo alle kanten van Uluru te zien. Erg tof! Uluru is een rots die van historische betekenis is voor de aboriginals, veel van de rotsformaties hebben een heilige betekenis. Van veel plekken mochten we, uit respect voor de cultuur, geen fotos maken van rotsformaties. Na de wandeling zijn we naar een uitzichtpunt een stukje verderop gereden om zo Uluru bij zonsondergang te bekijken. De zon viel op een bepaalde manier op de rots waardoor deze mooi oranje/rood kleurde. Erg mooi om te zien! We zijn vroeg naar bed gegaan want de volgende dag zouden we om 4:30 opstaan om de zonspgang te bekijken.

Vrijdag 28/11/14: Kata Tjuta en wild kamperen
De derde dag van de trip was vroeg opstaan geblazen, want we zouden naar de zonpgang gaan kijken. Dit betekende voor ons dat we om 4:30 onze slaapzak open moesten ritsen en de slaap uit onze ogen moesten wrijven. Gelukki ben ik een ochtend mens dus vie het allemaal heel erg mee! Toen we eenmaal op de plek stonden waar we de zonsopgang zouden zien, begon het wachten. Dat heb ik wel gemerkt met de zonsopgang en -ondergang, je wacht heel lang tot het moment en als het moment daar is, is het ook zo weer voorbij. Het moment zelf is echter erg indrukwekkend en het vroeg opstaan en wachten meer dan waard! Na een ontbijtje met pannekoeken, spek en ei maakten we ons op voor weer een wandeling. Ditmaal stond de Kata Tjuta op het programma. Een rotsformatie waar, in tegenstelling tot Uluru, je tussen de rotsen door loopt en hier en daar ook overheen klimt. Deze wandeling was heel indrukwekkend hele mooie uitzichten, mooie wandelpaden, prachtige rotsformaties en een heerlijke wandeling opzich. Qua culturele betekenis is Kata Tjuta van mindere waarde ten opzichte van Uluru, maar ik vond het geheel plaatje van Kata Tjutu mooier!

Na de wandeling zijn we de bus ingestapt om terug te gaan naar de kampplek om te lunchen, waarna we de spullen ingepakt hebben en vertrokken zijn richting Coober Pedy. Bestemming van deze rit; Niemandsland. Ja we gingen vanavond kamperen op een plek in de wildernis, super tof! De tourguide reed op een gegeven moment een onverharde weg op, reed vervolgens over de berm heen het landschap in om vervolgens tien minuten later te stoppen bij een inham van een kleine heuvel met stenen. Dit zou onze kampeerplek voor de nacht zijn en het zag er prachtig uit. We waren net op tijd voor de zonsondergang dus zijn tegen de rotsen omhoog geklauterd om via daar over het verder vlakke landschap te kijken naar de zon, wat weer een schitterend plaatje opleverde. Na de zonsondergang zijn we naar benede gelopen om spagetti te eten. Vervolgens hebben we om een kampvuurtje gezeten en gezellig met elkaar gekletst. Er was onder andere een zweeds koppel mee van rond de 60 jaar, en hoewel de rest van de groep overwegend mijn leeftijd of jonger was, klikten ze heel goed in de groep omdat ze open stonden voor de verhalen van anderen en ook zelf graag hun ervaringen deelden. Na een leuk gesprek ben ik met een aantal mensen nog weer omhoog gelopen, de rotsen op, om vanaf daar naar de sterren te kijken. Je weet echter niet waar je kijken moet, zoveel sterren zijn er te zien, heel indrukwekkend. Na dit nachtelijke uitstapje zijn we snel in onze slaapzak gestapt, want we zouden de volgende dag opnieuw een zonsopgang gaan bekijken.

Zaterdag 29/11/14: Coober Pedy
Vandaag hadden we na een wederom mooie zonsopgang een lange rit voor de boeg om naar de volgende bestemming te rijden zo'n 400km verder, Coober Pedy. Coober Pedy is de opaalhoofdstad van de wereld omdat hier 80 tot 90 procent van de wereldvoorraad vandaan komt. Na een lange rit waarbij we onderweg veel wild hebben gespot (wilde paarden, zeldzame vogels, kangaroes en emus) kwamen we begin van de middag aan in Coober Pedy. De stad Coober Pedy lijkt op het eerste gezicht niet heel groot omdat je niet heel veel huizen ziet, totdat je verteld wordt dat de helft van de huizen onder de grond gebouwd worden. Dit in verband met de temperatuur verschillen die daar ervaren worden, zomers 40+ voor soms meer dan 6 weken aan een gesloten en winters daalt het tot het vriespunt en daar onder. Het voordeel van huizen onder de grond bouwen is dat de temperatuur daar een constante 22 graden is, zonder invloed van de mens.

In Coober Pedy kregen we een rondleiding in een opaalmijn, waar we een documentaire gezien hebben van de oorsprong van de mijnen, kregen we een demonstratie van hoe opaal gesneden en gepolijst wordt, zijn we een oude mijn in gegaan en hebben we kunnen zien hoe mijners vroeger leefden. Daarna zijn we bij een kangaroo rescue center langs geweest waar kangaroes naartoe gebracht kunnen worden als ze langs de weg gevonden worden. Savonds gingen we naar een ondergrondse bar om vervolgens zelf onder de grond in een grot te slapen (in echte bedden!!).

Zondag 30/11/14: Flinders Ranges
Vandaag was wederom een vroege dag, we zaten om 5 uur al in de bus omdat de highway vanaf 8 uur afgesloten zou zijn door explosies die gepland waren in de mijnen. Aangezien ik voorin zat naast de tourguide werd ik gebombardeerd tot Roo spotter. Kangaroes hebben de vervelende neiging om op lichten van autos af te komen en dan vlak voor een auto de weg op te springen. Je kan het vergelijken met een hert op je auto krijgen, je wil hoe dan ook dat voorkomen, en aangezien het nog donker was toen we weg reden waren een paar extra ogen geen overbodige luxe. Eenmaal een tijdje onderweg kregen we vanuit de bus weer een mooie zonsopgang te zien, wat vanuit een rijdende bus best moeilijk te fotograferen is!

Na een lange rit, waarbij we onder andere de grens van Northern Territory en Southern Australia zijn gepasseerd kwamen we in een omgeving waarin we nks anders dan wat struiken en zand zagen, voor meer dan 50km lang. Dat vond ik heel indrukwekkend om te zien, alleen ons busje op de weg en twee emus die door het landschap liepen. Vanuit dit niets kwamen we vrij opeens bij een Salt Lake terecht. Dit was vroeger onderdeel van de grote zuiderlijke oceaan, maar door het zakken van de zeespiegel is het een groot stelsel van meren geworden die in vele jaren verdampt zijn en het zout achter gelaten hebben. We hebben op het zoutmeer gelopen om daarna de Flinders Ranges in te rijden. Na een lunch op de laatste kampplaats van de week, zijn we naar Alligator Gorge gereden, een soort kloof waar water in vele miljoenen jaren een rotsformatie gesplitst heeft. Deze kloof was breed genoeg om door heen te lopen en lag gelukkig voor ons behoorlijk droog. We hebben onder andere wallibies gespot en vooral veel plezier gemaakt met elkaar.

Savonds hebben we met elkasr gegeten waarna ik een heel leuk gesprek had met het zweedse koppel. Toen zij gingen slapen, zijn Ivo, Daniël en ik op zoek gegaan naar hout om een kampvuurtje te maken in een vuurput en onze swags bij neer te leggen om zo warm te blijven. Het was namelijk voor het eerst op onze reis niet echt warm. Na een tijdje naar het vuur gekeken te hebben zijn we in slaap gevallen.

Maandag 01/12/14: Adelaide
Dit is alweer de laatste dag van de trip, een hele leuke ervaring in de outback die ik niet snel vergeten zal. Bij het wakker worden hebben we onze spullen opgeruimd en zijn we terug gelopen naar waar de rest sliep. Onderweg kwamen we de tourguide tegen en vertelden hem van ons kampvuurtje. Hij was er niet echt blij mee, want het bleek dat het al twee weken niet meer toegestaan is vuur te maken ivm droogte in de omgeving. Maar hij gaf zelf aan dat hij het ons had moeten zeggen dus er was verder gelukkig niks aan de hand. Na het ontbijt zijn we de bus in gestapt op weg naar Adelaide, tijdens deze rit is er niet veel meer gebeurd en zijn we zonder incidenten aangekomen in Adelaide. We zijn door gereden naar de kust waar we geluncht hebben en een pier op zijn gelopen. Vervolgens zijn we in de stad afgezet en hebben we elkaar gedag gezegd, want de tour was hier tot zijn einde gekomen. Na iedereen een goede reis gewenst te hebben, zijn Ivo en ik naar ons hostel gelopen en hebben we ons ingecheckt. Eenmaal op de kamer kwamen we in een puinzooi van de mensen die er leefden terecht. Allemaal mensen die daar werk hadden en dus overal kleren hadden liggen. Na ruimte voor onszelf gemaakt te hebben zijn we naar beneden gegaan om eten te maken en nog even tv te kijken. Daarna zijn we snel gaan slapen want we waren best moe en Ivo ging de volgende dag vroeg door met zijn great ocean road tour.

Dinsdag 02/12/14 & Woensdag 03/12/14: Adelaide
Adelaide is een leuke stad om eens door heen te lopen, hier en daar oude gebouwen, culturele bezichtigingen en winkelstraatjes. Het sprak me echter niet aan zoals Sydney of Melbourne dat deed. Het mist iets, en wat dat precies is weet ik niet, maar ik vond het niet erg om woensdag weer door te trekken naar Sydney.

Donderdag 04/12/14 t/m Zondag 14/12/14: Sydney
Ik heb na het outback avontuur weer een tijdje in Sydney doorgebracht en merk dat ik het een hele leuke stad vind. Voor elk gevoel is er wel een plek waar je heen kan. Als je van de zon wilt genieten ga je nasr Bondi Beach, wil je rustig een boek lezen dan ga je naar de Botanical Gardens, als je wilt shoppen ga je naar de CBD (central business district), sight seeing kan je doen bij Sydney Harbour Bridge en de Opera House, touren met de ferries op zondag kost niks en als je wat anders wil zien kan je naar Manly. Sydney had mij veel te bieden en elke dag was weer anders. Aan het einde van de tweede week ben ik Elmas weer tegen gekomen en hebben we samen twee dagen opgetrokken wat weer als van ouds erg gezellig was.

Ik vond het super leuk om deel uit te maken van de sinterklaasviering van mijn familie waar ik via skype samen met hen gedichten las en even de gezelligheid kon proeven van mn gezellig gekke broer, mn geweldige lieve zus, de koude kant die altijd voor een extra dosis humor zorgt en natuurlijk de beste en liefste ouders die je je kan wensen!

Hoewel ik het heel erg naar mn zin heb gehad in Australië, ben ik toe aan een nieuw avontuur en nieuwe ervaringen. Ik ben dan ook blij dat ik 15 december naar Nieuw Zeeland vlieg om daar twee maanden rond te reizen voor ik terug kom naar Nederland. Ik hou jullie op de hoogte van mijn ervaringen daar!

Voor nu,

G'day mates!!

• 14 December 2014 - 12:25

Bram:

Veel plezier in new zeeland.

• 14 December 2014 - 20:57

Nynke:

Wat heb je weer een leuk verhaal geschreven!!
    Heel veel plezier in Nieuw Zeeland. Lekker van genieten!!
    Liefs!!

• 16 December 2014 - 16:58

Ria Vos:

Lieve Daan,wat een geweldige belevenissen.Ik heb er weer van genoten.Als ikdeze reactie schrijf,zit je al in NieuwZeeland.Ook daar wensen we je heel veel plezier en hele goede dagen met kerst en oud en nieuw.Wel apart, denk ik .zo midden in de zomer bij jou.veel liefs van ons We denken aan je