New Zealand; Noordereiland ontdekken deel 2 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu New Zealand; Noordereiland ontdekken deel 2 - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu

New Zealand; Noordereiland ontdekken deel 2

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

19 Januari 2015 | Nieuw Zeeland, Wellington

Hoi iedereen! Het is alweer tijd voor het tweede deel van mijn reis rond het Noordereiland van Nieuw Zeeland. Aan het einde van dit verhaal zal ik klaar zijn met het Noordereiland en mijn reis vervolgen op het Zuidereiland. Uiteraard zal ik daar opnieuw uitvoerig verslag van doen!

Maandag 05/01/15: Rotorua; Einde East Bro tour, vervolg rest van de trip
Vandaag is het alweer de laatste dag van mijn trip langs de oostkust van het Noordereiland. Het is een hele mooie trip geweest door een prachtig stuk land van Nieuw Zeeland. De natuur was schitterend en de reis zelf erg relaxed! Vanochtend zijn we vanuit Te Kaha vertrokken naar Rotorua waar we smiddags op de bus stappen om onze tour te vervolgen. Het laatste stuk van de trip was niet heel bijzonder omdat we een groot deel al hadden gezien op de heeweg. Gelukkig kwamen we op tijd aan in Rotorua om de bus te halen. E bus naar het zuiden toe blijkt een gezellige groep mensen te hebben. Allemaal jongeren van verschillende nationaliteiten die ons direct opnamen in de groep. De buschauffeur, Jack, is een jonge kerel van 22 die net gestart is bij Stray maar wel erg spontaan en vrolijk is, dus dat is erg leuk en gezellig! De reis naar het zuiden werd vervolgd met als eerste nachtstop 'Lake Aniwhenua', een zogeheten cultural stop omdat we hier te gast zijn bij een Maori familie die voor onze accomodatie zorgt en ons avond eten verzorgd. We hebben onderweg een jongen van deze familie opgepikt die ons het een en ander vertelde van de omgeving, we hebben door het bos gewandeld om bij een oude rotsgravering te komen die de Maori zo'n 800 jaar geleden hebben gemaakt. Vervolgens zijn we langs een rivier gereden die ons naar een dam en waterval leidde. Na dit uitstapje zijn we naar de accomodatie gereden waar we hartelijk verwelkomd werden. De familie ging eten voor ons maken en deed dit op een voor hun traditionele manier. De maaltijd heet 'hangi' en wordt gemaakt door kolen op te warmen, vervolgens het eten op roosters over de kolen heen te leggen, de kolen met water te besprenkelen en dan natte doeken over de roosters en de kolen te leggen. Tot slot wordt alles afgedekt met zand. Hierdoor stoomt het eten gaar in twee a drie uur en is alles heerlijk zacht. Smiddags konden we kiezen uit een aantal activiteiten/workshops om te doen,. Ik heb gekozen voor de workshop warrior skills, een introductie in de 'mau rākau', de Maori martial arts. Hierin leerde ik vooral het verdedigen van aanvallen en zelf aanvallen op grotere afstanden. Het was een erg leuke workshop waarin ik veel plezier had. Savonds gingen we de hangi eten, waarij het de gewoonte is alles te eten met de handen. Erg leuk om te doen! Na het eten hebben we nog het een en ander aan verhalen verteld gekregen over de Maori cultuur waarna we naar bed zijn gegaan.

Dinsdag 06/01/15: Whakahoro; Blue Duck Station
Vandaag zijn we vroeg vertrokken uit Lake Aniwhenua om verder te reizen naar de volgende bestemming, Whakahoro. Whakahoro ligt in the middle of nowhere, midden in een keten van heuvels, valeien en beken. Een erg mooie plek! Maar voor we daar kwamen hadden we het een en ander op het programma staan. We moesten namelijk eerst naar Taupo toe omdat daar een aantal mensen van de bus gingen skydiven. In de tussentijd werden wij afgezet bij een park waar een natuurlijke warmtebron lag. Hier hebben we even lekker gezwommen waarna we een heerlijke verse fruit smoothie namen om mee in het park te genieten. Nadat we de skydivers opgehaald hadden reden we door naar de plaats van bestemming, Whakahoro; Blue Duck Station. We kregen als accomodatie een complete lodge met eigen woonkamer, keuken en badkamer. Erg chill want we zouden hier twee nachten blijven slapen. We hebben savonds een groepsdiner georganiseerd waarbij de vrouwen zouden koken en de mannen zouden afwassen. Op het menu stonden wraps met kip en allerlei andere vulling, erg lekker! Na het eten hebben we een kampvuur gemaakt en daarboven heel gezellig marshmellows gebakken.

Woensdag 07/01/15: Whakahoro; Kleiduif schieten
Vandaag stond er weinig op het progamma. We hadden ons de dag ervoor ingeschreven voor activiteiten als paardrijden en kleiduif schieten en hadden verder geen verplichtingen. Ik had me ingeschreven voor kleiduif schieten wa pas smiddags was, dus ik kon de ochtend relaxen. Omdat het heel mooi weer was hebben we de rivier opgezocht om in te gaan zwemmen; heerlijk verkoelend! Smiddags was het dan zover, kleiduif schieten met een shotgun! Ik zou het in NL al een paar keer doen maar daar was niet veel van terecht gekomen omdat ik nooit aan het regelen toe kwam, maar nu zou het dan toch gaan gebeuren! We kregen instructies waarna we 5 oefenschoten kregen om vervolgens 5 competitie schoten te maken. De oefenronde ging erg goed, ik raakte direct mn eerste (gelukkig!) en had vervolgens nog 2 geraakt. Uiteindelijk 3 uit 5! De competitie ronde ging helaas moeilijker, hier had ik maar 1 uit 5 geraakt. Toch was het erg leuk, zeker een herhaling waard! Savonds hebben we buiten bij het kampvuur wederom marshmellows gegeten, heerlijk!

Donderdag 08/01/15: Tongariro National Park; Tongariro Alpine Crossing!!
De dag was dan eindelijk daar, een van de langverwachte activiteiten in Nieuw Zeeland, de 7 uur durende hike over de Tongariro Alpine Crossing, 19,4 kilometer. We zaten om kwart over 6 al in de bus, want we zouden tussen 9 en 10 beginnen met de hike en moesten vanuit Whakahoro naar het National Park toe rijden. Eenmaal in het park aangekomen kregen we de laatste instructies en werd ons verteld dat we 8 uur de tijd zouden krijgen maar dat de meeste mensen in minder dan 7 uur klaar zouden zijn. We hoorden van de tourguide dat er ook mogelijkheden waren om extra delen te lopen, zoals de top van de Tongariro berg gewaarderd als een extra uur lopen en 3 kilometer langer. Om 9:30 gingen we van start met een vlak gedeelte, waarbij we uitkeken op het eerste steile gedeelte met trappen en schuine wandelpaden. Vol goede moed liepen we de eerste kilometers en bleek dat twee meisjes van de groep en ik hetzelfde tempo hadden en uitliepe op de rest van de groep. De het tempo zat er lekker in want we hadden weinig moeite met de steilere stukken. Na twee uur lopen hadden we het eerste grote stuk gehad en stonden we op een grote open vlakte onder Mt. Doom, echt heel tof om zo te zien. Omdat we vrij snel waren hebben we ervoor gekozen om de extra wandeling naar de top van de Tongariro te lopem, de extra 3 kilometer. Dit was een leuke extra klim die ons een mooi uitziht had moeten geven op Mt. Doom en de vlakte. Helaas werd het erg bewolkt en zaten we op een gegeven moment zelfs geheel in de wolken. Na deze wandeling naar de top te hebben gemaakt zijn we terug gelopen naar de start van de piekloop om daar even te lunchen. Met verse energie in ons lichaam zijn we verder gegaan met de steilste afdaling van de dag, een soort grindpad wat behoorlijk veel losse stenen had. Tijdens de daling hadden we een schitterend uitzicht op de Emerald Lakes! Deze meren zijn door zwavel gecreeërd en lichtten met zon fel blauw op; een schitterend uitzicht!! Ook liepen we tijdens de afdaling langs Red Crater, een krater die is ontstaan na een vulkaan uitbarsting; erg spectaculair! De rest van de afdaling hebben we grotendeels rennend afgelegd omdat we onder de 6 uur wilden eindigen en de afdaling vaak te steil was om op een comfortabel wandeltempo door te lopen. De laatste kilometers waren tergend lang, niet omdat we moe waren, maar omdat we in een race tegen de klok waren om op tijd binnen te komen om onze vastgestelde tijd te halen. Ik was op dit punt met nog maar een meisje, Noor, over en we zeiden tegen elkar dat we er alles aan zouden doen om de 6 uur te halen. Bij elke bocht die we namen dachten we dat we er nu wel zouden zijn maar dit viel telkens flink tegen. Met nog maar 10 minuten te gaan hadden we de druk er hoog op staan. Toen kwam het verlossende punt, drie paaltjes die het einde van de Tongariro Alpine Crossing markeerden, we hadden het gehaald! Het punt was daar om te kijken of we ons doel gehaald hadden, de 6 uur om 22,5 kilometer te lopen. Ik had op mijn horloge de stopwatch aangezet en hier stond bij aankomst op dat we de Crossing in 5 uur en 56 minuten afgerond hadden!! Sweet As!! We waren trots op onszelf en het voelde heel goed om de Crossing af te sluiten, vooral in zo'n mooie tijd! Savonds hebben we in het hostel met elkaar gegeten in het restaurant en daarna gauw de bedden opgezocht.

Vrijdag 09/01/15: Wellington; Einde Noordereiland, feestelijke afsluiting
Vandaag zijn we vanuit Tongariro National Park vertrokken naar Wellington, een weing interessante trip waarin we vooral lang in de bus zaten. Tussendoor zijn we nog even bij een café gestopt waar een doolhof lag. Die heb ik uiteraard doorgelopen met een jongen van de groep, David. David had als idee telkens de eerste weg rechts te nemen want zo loop je niet snel in rondjes. Dit klonk best aannemelijk dus hebben we het zo geprobeerd. Hij bleek het bij het goede einde te hebben want we waren binnen no time door het doolhof heen. De volgende stop was in een dorpje (ben de naam kwijt) die bekend staat om het gooien an regenlaarzen als sport. Jack de buschauffeur vond het een goed idee om een kleine competitie te doen wie het verste kon gooien, met als prijs een biertje of wijntje voor de winnaar. Het was erg grappig om mensen met regenlaarzen te zien gooien. Ik was als laatste aan de beurt bij de jongens samen met Ivo en had bedacht op een discus achtige manier de laars weg te gooien. De eerste poging eindigde in de hekken, maar met de tweede poging wist ik de winst binnen te halen! Aan het einde van de dag kwamen we aan in Wellington, waar we een gratis backpackersmaaltijd kregen in de bar naast het hostel. Het beloofde een gezellige avond te worden want in de bar waren een aantal spelletjes georganiseerd waarmee je drankshots kon winnen. Het werd een erg gezellige avond want iedereen deed mee aan de avond en was van de partij! Met de voetjes van de vloer hebben we er een top avond van gemaakt en voldaan zijn we naar bed gegaan. De volgende dag zouden we weer vroeg op moeten om de Ferry naar het Zuidereiland en Picton te pakken!

Tot zo ver mijn avonturen op het Noordereiland. Ik keer er nog wel naar terug omdat mijn vlucht terug nasr Sydney vanuit Auckland vertrekt, maar zal de meeste tijd besteden op het Zuidereiland. De komende vier weken zal ik nog erg veel te zien krijgen en kijk er naar uit om de wonderen van Nieuw Zeeland verder te verkennen!

Voor nu,

G'day mates!!

• 20 Januari 2015 - 20:08

Ria Vos:

Het was weer prachtig Daan.Dank je wel.We wensen je nog een paar fijne weken.Groeten van uit Heerd