Whitsunday Island & Fraser Island; Schitterend!! - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu Whitsunday Island & Fraser Island; Schitterend!! - Reisverslag uit Noosa Heads, Australië van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu

Whitsunday Island & Fraser Island; Schitterend!!

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

28 Oktober 2014 | Australië, Noosa Heads

Het is alweer tijd om het volgende deel van mijn avontuur Down Under aan jullie te vertellen; De reis die tot nu toe een geweldige ervaring is geweest! Met nog zoveeel mooie dingen in het vooruitzicht lijken de weken voorbij te vliegen. Ik merk dat ik mezelf af en toe even in mijn arm moet knijpen omdat wat ik mee maak en doe hier in Australië soms zo onwerkelijk lijkt te zijn. Het is als een boek wat je leest en waar je zo volledig in op gaat dat de werkelijkheid je soms even ontgaat. Juist deze momenten van rust en bezinning doen me beseffen hoeveel geluk ik heb dat ik deze reis mag maken en hoe blij ik ben dat ik de stap heb durven zetten om het avontuur tegemoet te treden.

Ik kan me voorstellen dat jullie graag horen wat ik doe, maar ook fotos willen zien van de dingen die ik zie. Op mijn waarbenjij pagina is ook een link naar fotos, hier probeer ik af en toe wat fotos op te zetten en deze te benoemen met de namen die ik in mijn verhaal gebruik. Op faceboek zet ik vaker fotos, dus als jullie het leuk vinden om dat ook te volgen, voeg me dan gerust toe!

Zonder verder oponthoud heb ik de verhalen an de afgelopen weken weer een op een rijtje gezet! Lees vooral door tot het einde, want in het tweede deel van het verslag vertel ik uitvoerig over mijn tofste ervaring/tour tot nu toe; de super toffe Fraser Island 4x4 tour! Bij voorbaat excuses voor de enorme lap tekst, ik maak zoveel mee in een korte tijd en wil dat toch allemaal graag met jullie delen ;)

Zondag 12/10/14: Aankomst Airlie Beach
Na een relatief korte busreis (4 uur) zijn we in de middag aangekomen in Airlie Beach; de poort naar de Whitsunday Islands! We hadden al veel gehoord over deze eilandengroep (74 eilanden) en het doel van deze stop was de tour met een boot naar deze eilanden. Helaas hadden we de waarschuwig van onze travel agent, boek de tour 10 dagen van te voren anders is er geen plek meer, niet goed in de oren geknoopt. Dit betekende voor ons dat we een kleine week in Airlie Beach moesten verblijven voordat we de tour konden doen (zaterdag ochtend vertrek met de boot). We hadden niet direct gekeken wat we verder konden doen want we hadden wel even zin om te ontspannen. Savonds kregen we in het hostel gratis pizza bij een drankje naar keuze, wat ervoor zorgde dat we een mooi goedkope avond hadden! Blijkbaar sliepen in het hostel een aantal rugbyteams want de hele bar stond vol met Australiërs en Engelsen die, zoals het leek, bij ht ontbijt al begonnen waren met bier drinken. De sfeer was echter heel gezellig dus we hebben er gen last van gehad, we dachten dat dit een voorproefje voor de rest van de week zou zijn, maar achteraf bleek dat mee te vallen.

Maandag 13/10/14 t/m Woensdag 15/10/14: Zonnen en bruin worden
Wat doe je als het mooi weer is, je een lagoon op 50m afstand hebt, de zon constant schijnt en de temperatuur schommelt rond de 30 graden? Juist, de hele dag zonnen en zwemmen! Heerlijk lui even niks doen en genieten van het weer. Wat je je misschien niet direct beseft is dat het in Australië nog maar net een kleine maand lente is en toch al zulk mooi weer is. Dat belooft nog wat voor de zomer! Afgezin van zonnen en samen koken hebben we deze dagen weinig anders gedaan, het is en blijft toch ook wel een vakantie! ;)

Donderdag 16/10/14: Helse klim naar prachtig uitzichtpunt
Omdat we drie dagen lang niks anders deden dan zonnen en luieren, begon het toch bij ons te jeuken om weer een activiteit te ondernemen. Dus kozen we meteen voor een intensieve wandeling richting en uitzichtpunt die opns een mooi uitzicht zou geven op Airlie Beach en de baai waarin de plaats ligt. Zo gezegd, zo gedaan en met veel water op zak gingen we op weg. Eenmaal op het pad aangekomen wat ons naar het punt zou leiden, bleek het een erg stijl pad te zijn, maar we hadden alledrie het idee dat we het makkelijk zouden kunnen belopen. Halverwege de wandeling naar boven toe waren we daar wat minder zeker van, de klim was behoorlijk zwaar, maar het voordeel van met drie mensen zijn is dst je elkaar op kan peppen en motiveren om door te lopen. Maar goed ook, want eenaal boven aangekomen hadden we een prachtig uitzicht op de baai en Airlie Beach zelf, zoals ons verteld was. De terugweg was ook een uitdaging omdat we nu de stijle stukken naar beneden moesten nemen. Al met al was het een mooie uitdagende wandeling waar we veel plezier aan gehad hebben.

Vrijdag 17/10/14: Regeldag
Omdat we zaterag de tour zouden hebben en maandag terug zouden komen en dan weer door wilden trekken zijn we bezig geweest met het regelen van de bus en hostels. We hadden alle drie iets andere plannen waardoor we een paar dagen uit elkaar gaan om elkaar eind volgende week weer tegen te komen in Rainbow Beach om daar samen de tour naar Fraser Island te nemen. Elmas gaat naar het plaatsje 1770 en Maud en ik gaan naar Rockhampton waar een mooie grottenstelsel ligt. Wel nemen we de bus op andere tijden, ik reis liever overdag omdat ik van het uitzicht wil genieten en niet graag in een bus slaap, de anderen besparen liever wat geld en reizen snachts. Dus zo hebben we allemaal even tijd voor onszelf, ook wel even lekker!

Zaterdag 18/10/14 t/m Maandag 20/10/14 Op de Wings naar de Whitsunday Islands
Na het lange wachten mochten we eindelijk de tour naar de Whitsunday Islands maken! Onze boot was een grote catamaran met plek voor 25 mensen. Deze boot zou ik volgens de skipper en bemanning de komende dagen mijn thuis weg van thuis noemen. De zee was wat onstuimig doordat er een harde wind waaide, maar dat kon de pret niet drukken. Het zonnetje scheen en de lucht en het water waren prachtig blauw. Smiddags hebben we gesnorkeld waarbij we mooi wat vissen hebben kunnen zien en lekker hebben kunnen zwemmen. Savonds zijn we in een rustige baai voor anker gegaan en hebben we naar vallende sterren gekeken, heel mooi!

De volgende dag werden we vroeg wakker gemaakt, half 7, omdat we naar Whitehaven Beach zouden gaan. Het strand met het puurste zand in de gehele wereld, bestaande uit 98% silica (waar glas van wordt gemaakt). Alle kaartjes die je ziet van deze plek kloppen met de werkelijkheid, het is er inderdaad prachtig. Een mooier strand heb ik in mijn leven niet gezien! We konden rustig rondlopen op het strand en genieten van het mooie weer, het mooie strand en een schitterende zee. Helaas waaide het wel vrij hard en waren er wolken in de lucht, maar het bleef een heel mooi plaatje. Terug op de boot zijn we naar een tweede snorkelplek gevaren. Ik bleek mijn rug niet goed ingesmeerd te hebben voorafgaand aan de strandwandeling want hij was behoorlijk rood. Gelukkig had ik aftersun mee waardoor ik er minder last van had. Ik werd er maar weer eens aan herinnerd dat de zon hier in Australië een stuk sterker is dan die we in Nederland gewend zijn. Ik heb het snorkel moment dus maar overgeslagen (de dag erna was er nog een gepland, dus genoeg kans). Savonds hebben we heerlijk gegeten en er daarna een gezellig feestje van gemaakt!

De laatste ochtend begonnen de motoren om 6 uur al te ronken, we hadden namelijk een druk programma de laatste ochtend. We zouden om 11 uur weer aanmeren in Airlie Beach en moesten nog een keer snorkelen en een stuk terug varen. Ik had wel zin in een duik dus ging samen met een andere jongen snorkelen, afgezien van ons twee had niemand zin om te snorkelen dus we hadden de baai voor onszelf. Nauwelijks in het water kwamen we erachter dat we midden tussen een heleboel kleine kwalletjes zwommen, gelukkig waren deze nit giftig en hadden we een wetsuit aan dus hoefden we er niet bang voor te zijn. Na het snorkelen zijn we weer teruggevaren naar de jachthaven waarna ik weer incheckte in het hostel. Mn reigenootjes zouden savonds de bus pakken dus die hebben de tassen bij mij op de kamer gezet en samen zijn we naar een bar gegaan waar we de rest van de groep die mee was zouden meeten om mee te eten. Helaas waren we een uur te vroeg (vergist in de tijd, oeps) waardoor we dachten dat er niemand was. Wij hadden honger dus gingen eten, maar langzaam aan kwamen leden van de groep binnen druppelen. Gelukkig bleken zij al gegeten te hebben, dus hebben we met de groep wat gedronken in de bar. Savonds heb ik mn reisgenootjes gedag gezegd, Maud zou ik dinsdag weer treffen en Elmas zou ik donderdag weer tegenkomen, en ben daarna lekker gaan slapen.

Dinsdag 21/10/14: Busreis
Vandaag de busreis van Airlie Beach naar Rockhampton gehad, 7 uur in de bus vertoeven. Het was rustig op deze route dus ik had alle ruimte voor mezelf. Savonds ben ik aangekomen en heb ik met Maud gegeten en een spelletje gedaan, daarna ben ik alweer nasr bed gegaan. Een reisdag is toch altijd een bijzondere dag wat dat betreft, je kan niet veel en slaapt vaak al vroeg. Maar dat hoort ook bij het leven van een backpacker merk ik!

Woensdag 22/10/14: Grotten, dieren en rodeo?!
Woendag was een schitterende dag, mooi weer, geen wolken en weinig tot geen wind. Kortom een prachtig moment om onder de grond te gaan! We werden sochtends opgehaald door een lief oud vrouwtje, Robbie, van rond de 70 die ons kwam ophalen om naar de grotten te rijden. Onderweg werd ons verteld wat er allemaal te doen was in Rockhampton en kregen we de kans om met een echte Aussie te pratn, dus we hebben haar de oren van de kop gevraagd. Zij vond dit heel leuk dus er ontstonden hieruit hele leuke gesprekken. Eenmaal aangekomen bij de grotten, bleken we wat laat voor de tour van dat uur te zijn dus een medewerker van de grotten nam ons mee langs een kortere weg. Tijdens die loop werd ik opeens door de medewerker gestopt omdat er een 'brown snake' over de weg slidderde. Deze slangen zijn extreem giftig, dus ik was maar wat blij dat ik gestopt werd. De grotten zelf waren heel mooi, het bleek een droge grot te zijn die dus weinig water per jaar ontvangt en dus erg droog is (logisch!). Ik ben natte grotten uit Frankrijk gewend dus het was wel een leuke afwisseling. Toppunt van de grot was een gedeelte die de kathedraal genoemd wordt. Een naturlijke ruimte met bijna perfecte akoestiek die volledig afgesloten is van licht. Hier kregen we muziek te horen terwijl alle lichten uitgedaan werden. Je kon letterlijk geen hand voor ogen zien wat behoorlijk desoriënterend was, maar ook gaaf om mee te maken. Na de grotten werden we door Robbie afgezet bij een botanische tuin en gratis dierentuin, erg leuk om doorheen te lopen! Savonds zijn we de stad ingegaan omdat er live rodeo rijden bleek te zijn?! Heel tof, want die stieren zijn echt groot van dichtbij en het is echt een spectakel!

Donderdag 23/10/14: Hervey Bay
Vandaag was Hervey Bay het punt van bestemming, weer zo'n 7 uur reizen. De bus ging om 6:45 in de ochtend dus we moesten vroeg opstaan. Onderweg hebben we Elmas opgepikt in Agnes Water, waar hij de afgelopen dagen was geweest. In Hervey Bay zijn we naar het strand geweest en heb ik een primeur gehad in mijn culinaire leven, namelijk inktvisringen en whiting! De inktvisringen vond ik niet heel speciaal, maar de whiting was best lekker! Savonds heb ik een ouderwets potje gescrabbled met Elmas en zijn we lekker vroeg op bed gegaan, vrijdag moesten we namelijk weer door naar Rainbow Beach, de poort naar Fraser Island. Super veel zin in!!

Vrijdag 24/10/14: Rainbow Beach
Vandaag zijn we aangekomen in Rainbow Beach, een klein plaatsje aan de kust waar veel tourtjes richting Fraser Island vandaan komen, zo ook de onze. We kregen smiddags instructies en moesten naar een verplichte veiligheidsvideo kijken die door de crew al als slaapwekkend gepresenteerd werd maar dusnwel verplicht is te kijken. Na dit saaie voorval kregen we de interessantere dingen te horen, wat we zouden gaan doen en wat het programma ongeveer zou zijn. Heel veel rijden door zandbanken, zandweggetjes, zandheuvels, bospaden, strandwegen; kortom veel zand, wel te verwachten van het grootte zandeiland ter wereld! Na de instructie hebben we meegedaan aan een wandeling richting een uitzichtpunt waar we een mooie zondsondergang te zien kregen. We gingen weer vroeg op bed want de volgende dag moesten we om 6:30 al weer op, om de tour te beginnen.

Zaterdag 25/10/14 t/m Maandag 27/10/14: Fraser Island; paradijs op aarde!
De eerste dag van de tour begon goed, 6:30 uit bed om vervolgens de laatste instructies te krijgen over het mee te nemen voedsel, het rijden op zand, slaapzakken etc. Met dat achter de rug stapten we in de auto en konden we los! Het was maar een klein stuk van Rainbow Beach naar het overgangspunt, waar een veerpont op ons stond te wachten. Eenmaal van de pont zaten we op Fraser Island! Fraser Island is het grootste zandeiland en is 70 vierkante kilometer groot. Als je alle uitzichtpunten, meren en bossen wil zien, ben je volgens Jeff de tourguide 21 volle dagen bezig. Aangezien wij maar drie dagen hadden, kregen we een hele mooie selectie te zien. Eenmaal op het eiland zijn we naar een gehuchtje gereden waar een paar basale winkeltjes stonden. Hier hebben we even gelunched waarna het echte 4x4 avontuur begon! We moesten een kleine berg op rijden via een zandweg met veel zacht zand. Het is een kunst om hier goed doorheen te rijden, want het zand geeft geen grip, maar vertraagt de auto vooral heel erg. Zaak is dus veel toeren te maken met de auto en heel licht te sturen. Ik mocht op een stijl stuk omhoog een heel stuk over een hele hobbelige weg met veel bochten en heel los zand rijden; een te gekke ervaring!! Super tof om op zo'n weg te rijden, ik had een glimlach van oor tot oor! Voor de anderen in de auto (we zaten met zn 8en in de auto) was het ook spectaculair, omdat de auto de hele tijd heen en weer en op en neer beweegt, hardstikke veel plezier en dikke pret in de auto dus. Eenmaal aan de top, kwamen we bij een meer die 'Lake McKenzie' heet , waar we heerlijk hebben kunnen zwemmen en zonnen. Dit meer is volledig gevormd door regenwater omdat de ondergrond samengesteld is van kool en dus geen water door laat. Het water bevat ook veel natuurlijke olieën van bomen, dus het water werkt als een soort conditioner. Met heerlijk zacht haar en een zachte huid zijn we met de auto naar beneden gegaan om naar onze campingplek te gaan. De campingplek is grondgebied ban de inheemse bevolking en heet 'Kgari'. Het is een camping met veel tentjes wat doet vermoeden dat er veel backpacker tours deze plek aan doen. Eenmaal geïnstaleerd in onze tentjes hebben we avondeten gemaakt. Savonds was het kraakhelder, dus zijn we naar het strand gegaan en hebben we onder de schitterende sterrenhemel een drankje gedaan en dingos gespot; prachtig!!

De volgende morgen bleken veel mensen te diep in het glaasje gekeken te hebben want het ontbijt was een stuk later dan gepland en de gezichten waren veelal vertrokken van pijn in het hoofd. Na het ontbijt gingen we weer op pad en aangezien ik de fitste van de groep was werd ik genomineerd om te rijden, geen probleem natuurlijk!! Het ritje was weer erg leuk, door zacht zand en door stroompjes rijden met behoorlijk veel gang. Bestemming van de ochtend was 'Eli Creek', een natuurlijke waterstroom van vers grondwater wat opgestuwd wordt uit de grond (60 miljoen liter per dag, elke dag). Deze waterverplaatsing is sterk genoeg om, wanneer je in de stroom gaat liggen, je drijvend naar beneden gaat zonder zelf wat te hoeven doen. Het water is zo schoon, dat het gezien wordt als drinkwater; wij hebben onze watervoorraad aangelengt met deze bron. Na dit heerlijke uitje zijn we terug gereden naar het kamp om te lunchen. Na de lunch zijn we er opnieuw op uitgetrokken richting een hele grote zandduin gereden waar je op kon klimmen om zo een mooi uitzicht op zee en het noordelijke punt van het eiland te krijgen. Daarna zijn we naar een mooi uitzichtpunt bovenop een klif 'Indians Head' gereden, opnieuw met een mooie rit er naartoe. Hier waaide het behoorlijk hard dus we moesten voorzichtig ovr de klif heen lopen om niet te pletter te vallen; ik schrijf oer de ervaringen, dus ik leef nog! Vervolgens zijn we naar 'Champaign Pools' gereden, een rotsformatie die langs de zee ligt met aan de strandkant een waterpoel. Doordat de zee tegen en over de rotsen slaat en water in deze poel komt, komen er allemaal bubbeltjes vrij in het water, wat doet denken aan champagne! Op de terugweg zijn we van autos gewisseld, de auto van de tourguide wordt alleen bestuurd door Jeff zelf, dus om anderen een kans te geven met rijden. Dus wij gingen een stukje met Jeff mee. Aangezien hij de wegen op zn duimpje kent, rijdt hij ook een stuk ruiger, wat de ervaring voor de passagiers een stuk levendiger maakt. We hebben gegierd van het lachen omdat we volledig door elkaar heen geschud werden en alle kanten opgegooid werden, een super leuk ritje dus. Op de weg terug langs het strand kregen we een fantastische verrassing te zien, een dolfijn in de golfen waardoor het net leek alsof deze aan het surfen was. Super om te zien! Savonds gingen we weer heerlijk eten om daarna een kampvuur te maken en er weer een super gezellige en leuke avond van te maken!

Maandag was alweer de laatste dag, ik mocht opnieuw rijden en had weer een heerlijk stuk! Opnieuw erg zacht zand en veel waterweggetjes, wat rotsen waar we doorheen moesten navigeren en door diepe wateren rijden. Zo zijn we naar 'Lake Wobby' gereden, een groen meer omringt door een woestijn aan de ene kant en een bos aan de andere kant, heel vreemd om te zien maar tegelijk ook heel mooi. De wandeling erheen kostte ons 45 minuten, maar het was het zeker waard! In dit meer zwemmen kleine visjes rond die dode huid van voeten weg eten, precies zoals bij gigantisch dure pedicure alleen dan gratis voor mij! Na het meer moesten we alweer terug naar de veerpont wat betekende dat dit te gekke avontuur ten einde liep. Terug in Rainbow Beach hebben we de trip in stijl afgesloten door savonds mee te blèren met muziek tijdens de karaoke avond.

Ik heb een top tijd op het eiland gehad, het was super leuk om zo in een 4x4 te rijden en veel stukken te mogen rijden op verschillende terreinen! De groep was heel gezellig en de dingen die we gezien hebben zal ik alijd bij me dragen. Voor nu is dit het einde van weer een hoofdstuk in mijn grote avontuur Down Under. Ik ben nu alweer zes weken onderweg, maar ben nog niet eens op een derde van de trip dus ik kan nog zoveel leuke dingen zien en doen! Ik hoop dat jullie via dit verhaal mee kunnen genieten van mijn ervaringen in dit schitterende land!

Voor nu,

G'day mates!!

  • 28 Oktober 2014 - 02:25

    Bram:

    Mooi man! Ik ben tot 21/10 gekomen. Het is nu 2:24 hier dus ik ga ook maar eens slapen, morgen weer verder lezen. Have fun!!

  • 28 Oktober 2014 - 14:20

    P&M:

    Daan, wat weer een prachtig verhaal! Zoveel zien en beleven!!! Wij genieten met je mee! Veel plezier op je volgende avontuur! Lieve groetjes en een dikke knuffel!

  • 28 Oktober 2014 - 18:02

    Marjan:

    Goh Daan, wat een prachtig verhaal en tot nu toe prachtige reis. Heel leuk om zo mee te reizen.

  • 29 Oktober 2014 - 14:21

    Nynke:

    Hee Daan! Wat weer een mooi en lang verhaal. En wat zie je toch prachtige dingen!
    Leuk om je op deze manier te volgen! Fijn dat je het zo naar je zin hebt!!

  • 03 November 2014 - 13:47

    Hennie Dijkema-Velsink:

    Hi Daan,

    Wat een schitterende reis maak je! Met veel plezier lees ik je verslagen. Ga zo door en veel plezier met je volgende belevenissen.

    Love, aunt Hennie

  • 06 November 2014 - 16:56

    Gerda Bosch:

    Great op Fraser Island Daan zo mooi daar. Dank voor je prachtige reisverslagen. Je schrijft boeiend! Vast behoorlijk door elkaar gehusseld in de 4x4 over al die heuveltjes langs de kust en diepe paden landinwaarts. Fijn dat je het zo naar de zin hebt kan ook niet anders in zo'n mooi land.
    Hartelijke groeten veel plezier verder.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Daan

Actief sinds 09 Juli 2014
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 7694

Voorgaande reizen:

16 September 2014 - 13 Februari 2015

Reis naar Australië!

Landen bezocht: