Cairns, een tropisch paradijs - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu Cairns, een tropisch paradijs - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu

Cairns, een tropisch paradijs

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

12 Oktober 2014 | Australië, Airlie Beach

Vrijdag 03/10/14: Kennismaking met tropische temperaturen in Cairns
Het duurde even, de vlucht van Melbourne naar Cairns had ruim een half uur vertraging, maar bij aankomst in Cairns om 3 uur in de ochtend was de temperatuur al een goede 10 graden warmer; heerlijk! We hadden met Australian Backpackers geregeld dat we een arrival package zouden krijgen in Cairns, dit betekende een pick-up van het vliegveld en drie overnachtingen in een Nomads hostel. De pick-up was mooi op tijd, dus we konden direct door naar het hostel. Eenmaal daar aangekomen bleek de boeking van onze kamer foutief te zijn geregistreerd, het hostel had ons niet verwacht op vrijdag de derde, maar op zaterdag de vierde. Ze gaven ons twee opties, alsnog een kamer waar we in konden maar om 10 uur sochtends weer uit moesten, of in de common room slapen waar ze matrassen en dekens voor ons hadden. De tweede optie zou ons een overnachting schelen, waardoor we alsnog de package deal van drie dagen zouden hebben. We hebben voor de tweede optie gekozen en na een lange nacht begon de zon te schijnen. We hadden een regeling met het hostel getroffen dat we gratis konden ontbijten en dat de kamer waar wij in zouden komen als eerste schoongemaakt zou worden, zodat we konden douchen en onze spullen uit konden pakken. Zo gezegd, zo gedaan, om 10 uur sochtends konden we onxe kamer in. Na alle spulletjes opgeruimd te hebben zijn we naar het zwembad van het hoste gegaan om daar bij te komen van de vlucht en de lange nacht. In Melbourne hadden we temperaturen van rond de 10 a 15 graden, in Cairns 25 a 30 graden en constant zon; echt genieten!! Gedurende de dag zijn we andere mensen van de groepsreis tegengekomen die ook naar Cairns waren gekomen, samen hebben we wat gedronken en gegeten en hebben we de dag vroeg afgesloten.

Zaterdag 04/10/14 & Zondag 05/10/14: Maximaal genieten van tropische temperaturen
De zaterdag en zondag hebben we niets anders gedaan dan rondgelopen in het centrum van Cairns, in vergelijking met Sydney en Melbourne net een dorp (wel gezellig overigens), hebben wat geshopt en zijn vervolgens gaan zonnen bij de Lagoon. De Lagoon is een community zwembad, aangelegd omdat Cairns geen strand heeft en in de wateren om Cairns heen krokodillen rond zwemmen. De Lagoon is een begrip dat gelijk staat aan relaxen, genieten van mooi weer en gezelligheid. Omdat we met het grote campervan avontuur de hele week druk in touw zijn geweest, hadden we ervoor gekozen de zaterdag naast de vrijdag te gebruiken als bijkomdag, de zondag hadden we willen duiken, maar de eerste mogelijkheid was maandag, dus hebben we zondag ook maximaal gechillt. Zondag avond zijn we met een groepje uit eten geweest en heb ik een heeerlijke rumpsteak gegeten; verrukkelijk! Savonds kwam er een Nederlandse jongen, Ivo, bij ons op de kamer die eerder die week vanuit NL naar Australië gevlogen was, helemaal alleen. Helaas was bij hem het een en ander verkeerd gegaan qua hostel en regelzaken, en kwam hij met een vergoedig uiteindelijk in Cairns terecht. We hebben hem het een en ander bijgepraat en zullen de komende dagen wat met hem optrekken naast ons eigen programma, het duiken van maandag en het regenwoud op dinsdag!

Maandag 06/10/14: Duiken bij het 'Great Barrier Reef'
Vandaag hebben we een leuke trip per boot gemaakt naar het 'Great Barrier Reef' waar we zouden gaan snorkelen en duiken. We hadden er alle drie zin in en werden niet teleurgesteld. De boot waar we op zaten was een grote catamaran die ons met grote snelheid richting het rif bracht, de zee was redelijk onstuimig dus sommige mensen werden wat zeeziek maar wij gelukkig niet. Eenmaal aangekomen bij het rif mochten we eerst snorkelen; schitterend om zoveel felgekleurde vissen te zien! Van papagaaivissen tot kleine blauwe visjes zoals die in Finding Nemo, helaas alleen Nemo zelf niet gezien. Na het snorkelen mochten we gaan duiken, een hele leuke ervaring om eens mee te maken. Het ademen en zwemmen ging heel goed en ik had geen last van mn oren. We heben tot zo'n 8 a 10 meter diep gedoken en veel koraal en vissen gezien, erg leuk! Smiddags zijn we naar een andere locatie gevaren waar we nogmaals mochten snorkelen. Tijdens deze tweede keer heb ik mn eerste schildpad in het wild gezien en er mee kunnen zwemmen, echt heel vet!! Voor we het wisten moesten we weer terug naar het vaste land, maar niet voordat we met de boot over golven van twee meter moesten, aangezien we op de boeg stonden hadden we niet veel last van de golven die over de boeg sloegen maar konden we wel extra genieten van de deining.

Dinsdag 07/10/14: Het tropische regenwoud
We hadden met onze trip langs de 'great ocean road' al een regenwoud gezien, maar een tropisch regenwoud was voor mij nog onbekend. Mij was in NL al verteld dat het erg mooi moest zijn, dus ik was benieuwd naar hoe ik het zou vinden. Om een lang verhaal kort te maken; erg mooi maar giga veel steekvliegen en erg warm en vochtig. Gelukkig konden we op deze trip, met Uncle Brian's Fun, Falls and Forrest, vaak het water in om af te koelen en te ontsnappen aan de prikkende vliegen. We hebben gezwommen in kraakhelder water, zijn van een rots afgesprongen, zijn van een natuurlijke glijbaan afgegleden en hebben schildpadden zien zwemmen. De trip zelf was ook geinig omdat onze tourguide bij elke plek muzieknummers had die toepasselijk waren voor de situatie. Ze vertelde ook veel over de omgeving, de geschiedenis en had veel weetjes en leuke feitjes. Al met al hebben we een leuke dag gehad waarin we zo'n 12 uur onderweg waren. Een echte topdag! 'S avonds moesten we onze tas inpakken, want woensdag zouden we vertrekken uit Cairns richting Townsville en Magnetic Island.

Woensdag 08/10/14: Laatste dag in Cairns en eerste bustrip langs de oostkust
Vandaag was alweer de laatste dag van bijna een week in Cairns, een hele leuke week waarin we weer een aantal reisgenootjes van de Defqongroep tegenkwamen en waar ik voor het eerst gesnorkeld en gedoken heb en een tropisch regenwoud heb gezien, heel tof allemaal! Maar aan alle dingen komt een eind, ook juist wel weer goed want we zoeken weer nieuwe avonturen op! We hebben de dag doorgebracht aan de Lagoon, het zwembad aan de kust in Cairns, heerlijk genoten van het mooie weer en de rust die het stadje met zich mee lijkt te dragen. Met de busreis die we snachts zouden nemen in het achterhoofd hebben we lekker rustig aan gedaan. We moesten ons savonds om 12 uur melden bij de bushalte om de Greyhound richting Townsville te pakken.

Donderdag 09/10/14: Busreis en Magnetic Island
Pff, net zoals 'snachts vliegen niet echt mijn ding is, is met de bus reizen gedurende de nacht ook niet echt ideaal. Lekker slapen is er niet bij en de constante airco in je gezicht is niet echt goed voor de keel. Maar het is vervoer en brengt je op de plaats van bestemming, dus in dat opzicht moet ik niet teveel klagen! Sochtends rond een uurtje of 6 kwamen we aan in Townsville, waar we direct de boot konden nemen naar Magnetic Island. Eenmaal daar aangenomen werden we naar het hostel gebracht, een soort bungalow park met hutjes waar onze bedden in stonden, compleet met kluisjes, wc en douches. Erg netjes en verzorgd allemaal! Gelukkig konden we direct inchecken, zodat we rond 8 uur de kamer al in konden en direct een paar uurtjes slaap konden pakken voordat we de dag zouden starten! Na het dutje zijn we richting het strand gelopen en hebben daar de dag doorgebracht met zwemmen, lezen, dutten en zonnen. Het plan voor morgen is kijken of we een autotje of scooter kunnen huren om het eiland te verkennen.

Vrijdag 10/10/14: Hiken richting mooie stranden een baaien
Vandaag zouden we in eerste instantie een autotje huren om het eiland te verkennen, maar ons werd aangeraden een wandeling richting een tweetal stranden te maken, omdat dit qua uitzicht erg mooi moest zijn. Zo gezeg zo gedaan, na een bloedhete, pittige wandeling bergopwaarts en vervolgens nar beneden de baai ingelopen te zijn kregen we een mooi uitzicht voor de kiezen. Mooie rotspartijen en een kalme zee maakten het tot een mooi plaatje! Hetzelfde gold voor het tweede strand, eveneens een mooi uitzicht. 'S avonds hebben we met elkaar gekookt. Boontjes en aardappelen, lekkere hollandse pot, wat prima smaakte! Ik had gedurende de afgelopen dagen een zere keel gekregen (waarschijnlijk door de airco van de bus), wat me wat parten speelde. Gelukkig hadden we hele aardige engelse dames op de kamer die me een hele strip strepsels gaven, heel tof! Met de snoepjes in de keel kon ik weer lekker slapen, onze laatste nacht op het eiland alweer! Morgen gaan we Townsville in en blijven daar en nacht om vervolgens zondag met de bus door te gaan naar Airlie Beach!

Zaterdag 11/10/14: Spookstad Townsville en ietwat onhygienisch hostel
Townsville is een stad waar na 12:30 smiddags niet veel te beleven is, alle winkels zijn dicht, het is verdomde warm met de zon op je hoofd brandend en alle 'leuke' dingen zijn ver lopen. Het hostel waar we zouden slapen zag er verzorgd uit, alleen werden wij naar een kamertje op het einde gebracht waar bij binnenkomst leek alsof er een bom ontploft was. Het was schijnbaar een kamer waar jongens sliepen die ook werkten en alle kleren her en der over de kamer verspreid hadden. Duidelijk was dat hier weinig schoongemaakt werd, met een dikke stoflaag op de grond. Gelukkig zouden we hier maar een nacht slapen, dus heel erg vond ik het niet. Zo maak je dit ook eens mee en waardeer je de schone hostels deste meer! Na savonds lekker wraps te hebben gegeten, was het wederom tijd om te slapen en ons te verheugen op de volgende trip, Airlie Beach, met in het weekend Whitsunday Island!!

Ik zit nu alweer drie en een halve week in Australië en ben al een kleine maand geleden vertrokken. Ik heb het elke dag weer meer naar mn zin en kijk uit naar wat de komende vier maanden me te bieden hebben!!

Weer een week voorbij, weer een verhaal geschreven. Ik ga genieten van mn busreis richting Airlie Beach!

Voor nu,

G'day mates!!

• 12 Oktober 2014 - 09:35

Nynke :

Ja, weer een verhaal! Ik keek er al naar uit. Wat is het gaaf he om met schildpadden te zwemmen.
    Je verhalen zijn om jaloers van te worden. En inderdaad, je bent al bijna een maand weg. Fijn dat je het steeds meer naar je zin krijgt. Lekker genieten!!

• 12 Oktober 2014 - 09:39

Yvonne Mulder:

Hoi Daan,
    Tjonge ,wat maak jij wat mee in korte tijd.Prachtig ,en leuk om te lezen.Veel plezier hoor.gr.

• 12 Oktober 2014 - 11:34

Ria Vos:

Wat weer een mooi verhaal.Wat zijn we toch een reizigers.Pa en ma op Lanzarote,wij zitten aan de Moezel met de caravan,Jaap Jan is in Cina voor zijn werk. Maar jij bent het verste weg en wij genieten van je verhalen.veel plezier verder op je reis liefs van ons

• 12 Oktober 2014 - 14:13

Bram Verburgh:

Goed om te lezen dat je het naar je zin hebt. En wat betreft die kamer met die stoflaag, vervelend, maar dat ben je ook wel een beetje gewend toch ;)?

Geniet er van, zoals je merkt vliegt de tijd zo voorbij...

• 12 Oktober 2014 - 21:30

Rita:

Ontzettend leuk jouw belevenissen te lezen. Je schrijft het zo beeldend dat ik me er heel veel bij voor kan stellen.
    Zoals je al schreef ben je nu ruim 3 weken in Australie en hebt gelukkig nog een flinke tijd voor de boeg.
    Nog heel veel plezier.

• 13 Oktober 2014 - 15:53

Liefke Sinnema:

Wat fantastisch om te lezen dat je met volle teugen geniet van al je avonturen. Het lijkt me gaaf om op deze manier door een onbekend werelddeel te reizen. Ontmoet je ook veel autochtonen. Hoe is de Australische mentaliteit? Zijn het klagers of prob;eemoplossers? Veel plezier verder met je medereizigers.
    Groetjes Tante

• 14 Oktober 2014 - 12:46

Jjelle:

:D

• 15 Oktober 2014 - 18:30

Judith:

Hi Daan, geweldige verhalen. Jij bent lekker aan het "chillen", succes met de busreizen! ;-) Lieve groet Judith

• 21 Oktober 2014 - 16:19

Gerda Bosch:

Ha Daan, leuk om je verhaal te lezen. Een heerlijk zwembad daar in Cairns, ja balen die steek vliegen en ook de giftige kwallen. Fijn dat je het zo goed naar de zin hebt en zo leuk om te lezen van de plaatsen waar we geweest zijn. Goede tijd nog, easy easy alles is daar easy bij de Aussies. Dank voor je uitgebreide berichten mooi hoor!
    Groetjes van Bert en Gerda. Hier koud en regen.