Het grote campervan avontuur - Reisverslag uit Cairns, Australië van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu Het grote campervan avontuur - Reisverslag uit Cairns, Australië van Daan Dijkema - WaarBenJij.nu

Het grote campervan avontuur

Door: Daan

Blijf op de hoogte en volg Daan

03 Oktober 2014 | Australië, Cairns

De introductieweek van mijn Australië reis zit erop, vanaf nu zal ik zelf mn boontjes moeten doppen, mn plannen samenstellen en mijn vervoer en uitjes moeten plannen. Juist die laatste twee zijn dingen waar ik heel veel zin in heb en al een aantal ideeën over heb.

Woensdag 24/09/14: Plannen maken
Vandaag ben ik samen met twee andere mensen, Elmas en Maud, gaan kijken naar mogelijkheden om samen te reizen naar Cairns, al snel kwamen we erachter dat direct naar Cairns vliegen een dure bedoeling gaat worden, het is hier in Australië schoolvakantie dus vliegtickets zijn de hoofdprijs waard. Vandaar dat we bedacht hebben om in plaas van direct naar Cairns te vliegen een week uit te trekken voor 'The Great Ocean Road' die van Melbourne richting Adelaide loopt. We vertrekken dan vanuit Melbourne. Omdat we toch graag naar Cairns willen, doen we een gedeelte van de weg, steken halverwege af naar de 'Crampians', een National Park, en rijden dan terug richting Melbourne waar we een week later het vliegtuig naar Cairns pakken. Om in Melbourne te komen, hebben we het idee de nachtbus van donderdag op vrijdag te pakken. In Melbourne huren we een campervan, een busje omgetoverd tot camper, en toeren dan een aantal dagen door de staat Victoria. Super veel zin in!!

Donderdag 25/09/14: Gewijzigde plannen zorgen voor een avontuur
Een deel van de plannen die we gisteren gemaakt hebben zijn helaas niet haalbaar gebleken, de nachtbus van Sydney naar Melbourne heeft mankementen of iets dergelijks, want hij rijdt niet. Dat is balen, want we hebben wel een campervan die we vrijdag zouden ophalen. Omdat we wel weg willen, hebben we samen met de organisatie van Australian Backpackers in Sydney gekeken naar mogelijkheden om toch naar Melbourne te komen. Twee andere backpackers van onze reis hadden hetzelfde idee en missen ook de bus naar Melbourne. We gaan nu een auto huren (een grote Nissan X-trail 4x4 suv, een bakkebeest) die we naar Melbourne rijden met zn 5en, waarna we alsnog onze campervan op kunnen halen. Het is een kleine 1000km en we rijden rond 5 pm weg, dus het zal nog een flinke trip worden. Tegelijkertijd is de hele situatie ook weer lachwekkend, want een auto huren om naar een stad te rijden heb ik niet eerder gedaan en het zal ongetwijfeld heel gezellig en knus worden de komende uren!

Vrijdag 26/09/14: De trip naar Melbourne en de eerste kennismaking met het leven van een 'echte' backpacker
Als je van tevoren op een kaart kijkt nasr Sydney en Mebourne zou je niet zeggen dat je er al snel 16 uur mee bezig bent om van de ene plek naar de andere plek te komen. Wat een lange reis, zulke ritten ben ik alleen met wintersport gewend. Omda we pas rond 5 uur smiddags weg reden, hebben we ervoor gekozen om onderweg bij een tankstation een paar uur slaap te pakken. Nou ik kan jullie vertellen dat slapen in een auto met 5 mensen een verschrikkelijke opgave is, vooral als je in het midden slaapt. Volledig geradbraakt stapte ik na een paar uur uit de auto om me uit te rekken en klaar te maken voor de rest van de rit. Geen van allen hadden we echt goed geslapen, dus erg gezellig waren we niet, maar gelukkig konden we tidjens het rijden een aantal uurtjes slaap pakken. Eenmaal in Melbourne hebben we de andere backpackers die mee reisden afgezet en onze campervan opgehaald.

Om eerlijk te zijn schrokken de van de staat van de campervans. We dachten dat we een grotere camper gehuurd hadden, degene die we in eerste instantie toegewezen kregen was niet alleen klein maar ook smerig. Na overleg met de verhuur, de camper die we gehuurd hadden was toch echt de grootte zoals die camper die we toegewezen kregen, konden we ook met een andere soortgelijke camper weg. Deze bleek schoner en frisser te zijn en na uitvoerig overleg zijn we akkoord gegaan en hebben de camper mee op pad genomen. Nu zou het avontuur pas echt beginnen!

Ik kan iedereen aanraden een busje te huren om mee rond te toeren, wat een heerlijk vrij gevoel om lekker rond te rijden in een campertje, met een bedje achterin. Na inkopen gedaan te hebben, eten, drinken, slaapzakken en andere benodigdheden, zijn we vertrokken richting de 'Great Ocean Road'. Omdat we al twee dagen in touw waren, wilden we graag slapen op een plek waar we ook zouden kunnen douchen. Campingplekken waar je gratis mag staan èn douches hebt zijn schijnbaar schaars, want wij konden ze niet vinden. We vonden beide wel, maar de combinatie was niet te vinden. Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om de camper neer te zetten, te gaan slapen en de volgende dag een stel douches te vinden om ons op te frissen. Een goed idee, want slaap hadden we na de afgelopen dagen hard nodig!

Zaterdag 27/09/14: 'The Great Ocean Road' en camperen in de wildernis
Ons eerste nachtje in de 'Rolling Stones' campervan was een feit. Wat. Een. Kou!! We hadden de camper naast het water in de plaats 'North Shore' gezet maar bij het parkeren geen rekening met de wind. Maar redelijk fris namen we ons ontbijt en reden we 10km verder om naar onze doucheplek te komen, een surfspot met douches. Na 3 dagen niet douchen was dit echt heerlijk! Na opgefrist te zijn reden we vol goede moed richting de 'Great Ocean Road'. Ons geduld van de afgelopen dagen werd dubbel en dwars terug betaald, wat een schitterende weg!! Wat een uitzichten, wat een mooie weg op te rijden en dat met prachtig weer. We hebben onze ogen uitgekeken, elke keer dat we een bocht om reden leek het beeld wat we te zien kregen nog mooier dan het voorgaande beeld. We zijn doorgereden naar Apollo Bay waar we even rondgeneusd hadden in de winkeltjes en een strandwandeling gemaakt hadden. Vervolgens zijn we verder gereden richting een wijnproeverij die Elmas als tip gekregen had. Onderweg naar de wijnproeverij, die zo'n 40km landinwaards lag, kwamen we door een heus regenwoud heen. Echt schitterende bomen en vegetatie en een mooie weg om overheen te rijden. Aangezien ik niet zoveel heb met wijn, had ik aangeboden de 'bob' te zijn. Na de wijnproeverij zijn we richting de kampeerplek gereden, een gratis plek die ons aangeraden was door mensen van het informatiecentrum in Apollo Bay. Een heel leuk klein plekje in 'Beauchamps Falls' waar we gezellig gekookt hebben en ik mijn hoofdlampje gebruikt heb. Een super handig ding, vooral het rode lichtje 's avonds wat geen muggen aantrekt en men niet pijn aan de ogen doet (dankjewel broer, zus en aanhang!). Het waaide enorm hard op onze campingplek, maar dat zorgde juist voor een kalmerend effect waardoor we heerlijk geslapen hebben.

Zondag 28/09/14: 'Beauchamps Falls' en 'Twelve Apostles'
Na een goede nachtrust werden we de volgende ochtend wakker op ons mooie plekje in het bos. We hebben eerst rustig ontbeten waarna Elmas er achter kwam dat we een mooie wandeling konden maken door het regenwoud richting een waterval. Heerlijk, want we hadden de afgelopen dagen weinig beweging gehad en waren wel toe aan wat actie. Na een wandeling van een half uur door het regenwoud, schitterend, kwamen we bij een mooie waterval aan. Hier hebben we even rustig staan kijken voordat we in marstempo weer terug de berg opgelopen waren. Nadat we de ochtendwandeling achter de rug hadden, zijn we op pad gegaan richting de 'Twelve Apostles'. De 'Twelve Apostles' zijn een serie rotsblokken in de Atlantische Oceaan die door erosie (wind, regen en zeewater) gevormd zijn. Een prachtig beeld, woorden zijn eigenlijk niet genoeg om te vertellen wat de ervaring is, foto's doen het verhaal beter tot hun recht (facebook en hopelijk ook snel op deze blog). We hebben een goed deel van de dag uitgetrokken voor deze trip en ik kan je vertellen dat het meer dan de moeite waard was. Aan het einde van de dag hebben we kamp opgeslagen bij 'Beachbackpackers' in Warrnambool, een soort hostel waar we achter op de parkeerplaats in onze camper kunnen slapen zonder een boete te riskeren èn gebruik kunnen maken van alle faciliteiten, zoals douches (eindelijk weer!), een wasmachine èn kookgerei (aardappelen en groente!!). Om de dag af te sluiten hebben we in de common area een potje gekaart en een pooltje gelegd. De dag was schitterend, maar lang, en we hebben veel gezien en gedaan dus we waren blij dat we ons bedje op konden zoeken en konden slapen.

Maandag 29/09/14: Aankomst in de 'Crampians'
Vandaag was een echte reisdag voor ons. We moesten veel kilometers maken om vanaf de kust landinwaards te rijden richting een prachtig nationaal park, de 'Crampians'. Ons werd beloofd dat we hier genoeg wildlife zouden tegenkomen zoals kangaroes, emus, mierenegels (echidna's) en mogelijk zelfs een koala. Vol goede moed zijn we vertrokken naar de bergen met achter en voor ons mooi weer. Onderweg hadden we last van zijwind, we kwamen erachter dat onze campervan zo aerodynamisch was als een schoenendoos, dus de wind had vrij spel. Naast de wind moesten we ook goed op de weg blijven letten omdat deze nogal eens gaten vertoonde. Het mocht de pret niet drukken want halverwege de middag kwamen we aan bij de voorlopers van he natuurgebied met als begroetting twee bergpieken die aan de horizon verschenen en ons begeleiden naar ons doel. Eenmaal in de Crampians werd ons geduld beloond met het zicht op een kangaroe langs de weg, in het wild!!! Super leuk om te zien hoe enthousiast we alledrie waren (later waren die kangaroes iets minder interessant naarmate we meer zagen, maar die eerste houd ik altijd in mn hoofd!). Aangezien we eerder dan verwacht aankwamen in de Crampians, hadden we tijd om rustig rond te kijken en te vragen wat de leukste bezichtingen waren. Vervolgens moesten we op zoek naar een slaapplek. Ons werd verteld dat er in de bossen een gratis plek was die makkelijk te vinden was; we hebben er twee uur over gedaan, maar het was het waard want we hadden een mooie plek. Savonds werd het erg donker en hebben we elkaar de stuipen op het lijf gejaagd met spookverhalen, elkaar laten schrikken en doen alsof we dieren en ander gespuis in het bos zagen rond dwalen; heerlijk! Met alle deuren stevig op slot zijn we na heel wat kaartspelletjes, biertjes en wijntjes lekker gaan slapen.

Dinsdag 30/09/14: 'MacKenzie Falls', 'Balconies' en de 'Grand Canyon'
Vandaag was een echte hike/sightseeing trip. Omdat we in de bergen zaten, moesten we het een en ander aflopen om mooie uitzichten te krijgen; overigens stuk voor stuk prachtig!! Als eerste stond 'MacKenzie Falls' op het programma, een serie watervallen in een stuk bos dat helaas in Januari '14 grotendeels afgebrand was. Het bijzondere was dat er alweer redelijk veel vegetatie op de overgebleven bomen was. De watervallen zelf waren mooi, duidelijk was te zien hoe het water de minste weerstand zoekt en zo de stenen erodeert. De tweede wandeling was richting de 'Balconies', een uitzichtpunt van boven op en berg met uitzicht over een groot dal. Bij dit uitzichtpunt was een rotsformatie waar je 'officieel' niet bij mocht, maar wel een schitterend uitzicht gaf. De uitgestoken rots deed haast vermoedden dat wanneer je er stond je zweefde over het dal; prachtig! Australië heeft ook zijn eigen 'Grand Canyon'; een serie rotswanden die zo gevormd zijn dat er stijle hellingen zijn met rotsen tussen de kliffen door, een mooi beeld. Na deze drie uitstapjes zijn we weer terug gereden richting Melbourne. Onderweg begon het hard te regenen en werd het direct een stuk kouder. Omdat we Melbourne niet konden halen in een dag zijn we onderweg in een klein plaatsje genaamd Smythesdale gestopt met als campingspot een gratis plek op een veld omringd door een paar bomen. Door de regen wss het flink afgekoeld waardoor het erg koud was. Gelukkig hadden we een stel dekens en slaapzakken waar we ons in konden wikkelen, maar koud bleef het.

Woensdag 01/10/14: Inleveren campervan en kennismaking met Melbourne City
Na een koude nacht werden we sochtends wakker met een twijfelend zonnetje in ons gezicht, maar de kou bleef. Gelukkig konden we snel onze weg vervolgen richting Melbourne. Eenmaal daar aangekomen hebben we onze campervan ingeleverd (uiteindelijk 1250km gereden!) en zijn naar een hostel gegaan. Hier konden we eindelijk weer even lekker douchen. Opgefrist zijn we de stad ingegegaan en hebben we over een promenade gelopen. In het hostel was ons verteld dat daar en leuke Irish Pub, P.J.O'Briens, was met een leuke sfeer en goed eten. Hier hebben we inderdaad lekker gegeten en een drankje gedronken. Omdat we best moe waren hebben we verder weinig gezien van Melbourne en hebben we in het hostel nog een paar drankjes gedronken en wat kaartspelletjes gespeeld voordat we naar bed zijn gegaan.

Donderdag 02/10/14: Melbourne City verkennen en trip naar Cairns
Na een prima nachtrust (eindelijk weer ruim in een bed slapen!!) zijn we fris wakker geworden en hebben we de dag doorgenomen onder het genot van een getoast broodje, een gekookt eitje en een verse kiwi. We hebben eerst de tram gepakt om een rondje door de stad te rijden, zijn daarna door de Queen Victoria Market gelopn om vervolgens bij een grote shoppingmall rond te slenteren. Vervolgens hebben we de schijnbaar enige H&M van Australië (ik betwijfel het) ingelopen. Eindelijk eens veel kleding ook voor mannen! Helaas (of gelukkig) had ik niks nodig, dus ook niks uitgegeven. Omdat we rond 8 uur naar het vliegveld moesten vertrekken zijn we tijdig terug gegaan naar het hostel om alvast wat tripjes en uitstapjes te boeken voor wanneer we in Cairns aan komen. Zo heb ik alvast een trip naar Whitsunday Islands, Fraser Island, een introduik bij het Great Barrier Reef en een trip richting het tropische oerwoud geboekt, zin in! :)

Helaas was de vlucht naar Cairns vertraagd, waardoor we ook later aankwamen, maar uiteindelijk hebben we het gehaald! Het Melbourne/Campervan hoofdstuk afgesloten, op naar het hoofdstuk Cairns, zin in!!

Zo, voor jullie een lange zit om dit alles door te lezen. Ik hoop dat jullie via deze verhalen een beetje mee kunnen genieten van mijn avonturen en ervaringen!

Voor nu,

G'day mates!!

• 03 Oktober 2014 - 08:33

Nynke:

Wauw! Wat weer een prachtig verhaal! Wat moet het een gevoel van vrijheid geven om
    midden in het bos te slapen.
    Ik heb genoten van je verhaal, zo te lezen ga je ook weer prachtige avonturen tegemoet!

• 03 Oktober 2014 - 13:16

PenM:

Mooi verhaal Daan!! Reizen zo echt een beetje met je mee! Jammer dat het foto's plaatsen op deze site nog niet lukt. Gelukkig kunnen we dat via fb wel volgen! Rust nu maar lekker even uit en geniet van het mooie weer!! Op naar nieuwe belevenissen!! Lieve groetjes!

• 05 Oktober 2014 - 14:16

Ria Vos:

Zo Daan dat was een heel verhaal,maar prachtig om te lezen.We genieten er van.Ga zo door lfs van ons.Jj vliegt morgen naar China voor zijn werk.